Nyheter

Debatt: ”Låt bensinskatten gå direkt till kommunen”

”Den statligt satta bensinskatten bör går till kommunen där bränslet köpts. Då behålls viktiga drivkrafter att minska fossila bränslen men den bilberoende landsbygdens pengar gynnar också lokalsamhället.”
Det skriver Daniel Spiro, docent i nationalekonomi i en debattartikel i Göteborgs-Posten:

”Frågan om koldioxidskatt på bensin och diesel har länge varit central i kampen mellan regering och opposition. Nu senast vägrade Miljöpartiet regera med oppositionens budget då den innehöll sänkning av den så kallade ”bensinskatten” på bensin och diesel.”

”Denna konfliktlinje speglar en verklig politisk avvägning. Å ena sidan krävs att fossila bränslen beskattas, och helst i ökande omfattning, för att vi ska nå våra utsläppsmål. Å andra sidan är bensinskatten sned i ett perspektiv av storstad-landsbygd. Som illustration (data från RUS 2018) så var förbrukningen av bensin och diesel 287 liter/person i Stockholms kommun medan den var 599 liter/person i Arjeplog. Alltså mer än dubbelt så hög i Arjeplog. Landsbygdsbor betalar därför mer bensinskatt per person till statskassan än storstadsbor. De grupper som motsätter sig höjd bensinskatt, till exempel Bensinupproret, är följaktligen inte emot klimatpolitik i sig utan är bekymrade över bördan som faller på landsbygden när skattepengar indirekt slussas därifrån.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.gp.se/debatt/l%C3%A5t-bensinskatten-g%C3%A5-direkt-till-kommunen-1.61737020