Nyheter

Jan Söderström, före detta trafik- och infrastrukturchef: ”Avgiftsfinansieringen av infrastruktur måste få ett slut”

”Låt trängselskatten i Stockholm betala den nya Skurubron och överlåt broarna med tullar i Sundsvall och Motala till skattebetalarna. Det finns en rad större och mindre väg- och broprojekt runt om i landet som trots hög angelägenhet inte finansierats över skattsedeln. Skurubron i Nacka är ett exempel. Den nuvarande bron, byggd 1915 och fördubblad i bredd 1957, räcker numera inte till för att klara tillväxten på den östra sidan om bron. Dessutom orsakar den gamla bron många trafikolyckor.”

Det skriver Jan Söderström, före detta trafik- och infrastrukturchef i en debattartikel i Dagens Nyheter:

”Den nya bro som nu byggs intill den gamla ska enligt planerna till två tredje­delar finansieras med en så ­kallad infrastrukturavgift, som innebär att varje bilist ska betala 4 kronor när man kör över bron. Avgiften ska tas ut tills hela lånet är betalt.”

”Vid närmare granskning visar det sig att den planerade finansieringen blir ytterst förvirrande för trafikanterna. Den bilist som kommer körande från Värmdöhållet mot Stockholm kommer att strax före den nya bron att se ett vägmärke för betalväg. Märket innebär att en avgift ska betalas för att köra över den nya bron. Den bilist som kör regelbundet kan registrera ett auto­girokonto hos Transportstyrelsen, dit pengarna går.

Läs hela debattartikeln här:

https://www.dn.se/debatt/avskaffa-broavgifterna-och-ta-kostnaden-pa-skattsedeln/