Nyheter

Strukton underhåller Västkustbanan i söder

Strukton Rail har Trafikverkets uppdrag att ansvara för drift- och basunderhåll av Västkustbanan Syd, totalt nära 60 mil spår och 469 spårväxlar, under de närmaste fem åren.

Uppdraget utgörs som utförandeentreprenad enligt AB 04 och omfattar förebyggande och avhjälpande underhåll. Området sträcker sig från Eldsberga (söder om Halmstad) i norr till Helsingborg i söder, från Helsingborg i väster till Hässleholm i öster. Sammanlagt rör det sig om 18 bandelar och kontraktssumman ligger på 833 miljoner kronor.

Det beskrivs av Strukton som ett geografiskt och innehållsmässigt mycket omfattande uppdrag.

– Utmaningen i det här uppdraget är framför allt geografin, att det rör sig om ett så stort område, säger Daniel Andersson, platschef vid Strukton Rail. Han räknar med att ha ett 60-tal man plus maskiner engagerade i arbetet. Utöver fortlöpande underhåll handlar det om att ha beredskap 24-7 och en inställelsetid på 30 minuter, med vissa undantag, om något inträffar som kräver omedelbar åtgärd.

Anna Björnberg, som är Trafikverkets projektledare för underhåll syd, bekräftar att det här är ett stort område:

– Ja, det här är ett av de större underhållsområdena vi har. Det är litet ovanligt i och för sig att det ingår så många bandelar i kontrakten. Totalt rör det sig om ett 30-tal baskontrakt i landet och det är fem olika företag som har kontrakten.

Basunderhållet avser arbete med själva järnvägsanläggningen, räls och växlar, rangerbromsanläggningar, belysning, bommar och förslitningsdelar, röjningar, halkbekämpning på plattformar men också åtgärder vid tekniska fel som byten av slipers och räls, växelkomponenter med mera.

Tre etableringar

Struktons kontrakt startades i april 2021 och avser fem år fram till och med mars 2026 med möjlighet för Trafikverket att lösa ut två optionsår. Etableringar finns i Åstorp, Förslöv och Hässleholm.

Branschen behöver mer folk

På Strukton Rail är man glad över det omfattande kontraktet, som passar bra in i ambitionen att bli störst i Sverige på banunderhåll. Redan nu är företaget bland de största. Bland annat har företaget kontrakt som gränsar till det nu aktuella.

– Branschen behöver mer folk, säger Daniel Andersson. Många är äldre och det behövs ungdomar, både killar och tjejer, till Trafikverkets järnvägsskola i Ängelholm. Särskilt stort behov har vi på el- och signalområdet.

FAKTA:

Tidplan: Fem år från april 2021 med två optionsår

Byggherre: Trafikverket Region Syd

Generalentreprenör: Strukton Rail

Kontraktssumma: 833 MSEK

På bilden: Kontrakten beträffande basunderhåll av järnväg innebär att entreprenören utöver fortlöpande underhåll ska ha beredskap dygnet runt, varje dag i veckan, för att rycka ut vid akuta behov

Foto: Trafikverket