Nyheter

Järnvägsfrämjandet: Värmland nedprioriteras i den nya infrastrukturplanen

”När den nationella trafikplanen presenterades i december blev det en besvikelse för Värmland som hade hoppats få en del. För att tågtrafiken ska bli effektiv i Värmland är det mycket viktigt att det blir dubbelspår mellan Kil och Kristinehamn. Den sträckan är utnyttjad till bristningsgränsen. Där passerar regionaltåg, snabbtåg och godståg, Mellan Karlstad och Kil passerar dessutom tågen på Fryksdalsbanan mellan Karlstad och Torsby och tågen mot Göteborg.”

Det skriver Christer Wilhelmsson, Ordförande, Järnvägsfrämjandet i ett debattinlägg i Nya Wermlands-Tidningen:

”Värmland har ett mycket bra strategiskt läge mellan Stockholm, Göteborg och Oslo. Dessutom gränsar Värmland till Mälardalen med städer som Örebro och Västerås. I Hallsberg är det förbindelser till Mjölby där förbindelser finns mot bland annat södra Sverige och Köpenhamn.”

Läs hela debattartikeln här:

www.nwt.se