Nyheter

ChargePoint: Därför kan 2022 bli elbilens definitiva genombrott i Sverige

Text: Tanya Sinclair, Public Policy Director för Norden, Storbritannien och Irland, ChargePoint

Pandemiåret 2020 var ett mycket besvärligt år för bilindustrin, då antalet nyregistrerade personbilar i Sverige minskade med hela 18 procent jämfört med 2019, vilket visserligen var betydligt mindre än i många andra europeiska länder. Många befarade att den nedåtgående trenden för branschen skulle fortsätta, men under 2021 ökade istället antalet nyregistrerade personbilar i Sverige med 3 procent,  tack vare laddhybridernas och framför allt de rena elbilarnas snabba frammarsch. Ökningen hade förmodligen varit betydligt högre om inte bilbranschen hade hämmats av bristen på halvledare.

Ett exempel på elbilens framfart i Sverige är att de i december 2021 var månadens mest registrerade bil och då stod för 36 procent av alla nyregistreringar. Enligt en prognos från den svenska branschorganisationen BIL Sweden spås ungefär var tredje ny bil under 2022 bli en renodlad elbil, samt att de kommer att överstiga antalet sålda laddhybrider.

Den starka och snabba utvecklingen av elbilar är ett tydligt tecken på att bilindustrin är på väg i en ny era. 2021 stod Sverige för den högsta andel laddbara bilar bland nyregistreringarna i EU. 

När många länder runt om i världen nu infört olika förbud mot fossila bränslen och upprättat ambitiösa klimatmål, så spår jag att vi kommer blicka tillbaka på det tidiga 2020-talet som en vändpunkt för renare och mer hållbara sätt att flytta människor och varor. 2022 kan bli året då elbilen på allvar får fäste, inte minst tack vare en ökad och accelererande elektrifiering av fordonsflottor. Vi kan dessutom se fram emot ett år av stora policyförändringar, som kommer att göra det möjligt för Sverige behålla sin framskridna position på elbilsmarknaden.

Rättvis tillgång smart laddning

Under 2022 kan du förvänta dig mer fokus på en rättvisare tillgång till elfordon och smarta laddstationer för elbilar. En aspekt som kan komma att dominera elbilsdiskussionerna framöver är vikten av förbättrade möjligheter för hemmaladdning av elbilar, vilket regeringen ålade Energimyndigheten att börja utreda i januari 2021 . Detta är en viktig fråga, inte minst för elbilsägare i flerfamiljshus, där bristen på laddningsmöjligheter är på väg att utvecklas till en klassfråga. Det är samtidigt viktigt att installera smart laddning för att kunna hantera massadoption av elfordon, varav många kommer laddas hemma nattetid. Faktum är att en klar majoritet av laddningarna av elbilar sker antingen i hemmet eller på jobbet. Om du har möjlighet till hemmaladdning betalar du endast ca 1–1,50 kronor per kilowattimme, till skillnad mot ca 3 kronor på en offentlig laddstation.

Ett annat diskussionsämne som garanterat kommer finnas på agendan i år handlar om Sveriges och många andra länders laddinfrastruktur, som inte klarar av att hålla jämna steg med elfordonsförsäljningen.