Nyheter

Volkswagen tar täten

Under 2021 levererades 472 300 elektrifierade fordon i EU, inklusive Norge och Island, vilket är 64 procent mer än året innan. Andelen elbilar och laddhybrider ökade till 17,2 procent av de totala leveranserna (2020: 10,1 %).

Koncernen är därmed klart marknadsledande inom elbilssegmentet i Europa, med en marknadsandel på cirka 25 procent.

Volkswagen har gjort betydande framsteg när det gäller att minska koldioxidutsläppen från sin fordonsflotta på sin väg mot att bli en hållbar, mjukvarucentrerad mobilitetskoncern.

Under 2021 levererades 472 300 elektrifierade fordon i EU, inklusive Norge och Island, vilket är 64 procent mer än året innan. Andelen elbilar och laddhybrider ökade till 17,2 procent av de totala leveranserna (2020: 10,1 %).

Koncernen är därmed klart marknadsledande inom elbilssegmentet i Europa, med en marknadsandel på cirka 25 procent. Baserat på preliminära siffror uppnådde koncernen under 2021 genomsnittliga CO2-utsläpp på 118,5 g/km för sin nya personbilsflotta inom EU, vilket är cirka 2 procent under det legala målet. EU-kommissionens slutliga godkännande av CO2-siffrorna kommer senare. Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts individuellt varför de inte ingår i denna siffra.

Volkswagen Group Sverige registrerade under januari-december 2021 totalt 76 557 bilar (exklusive lätta lastbilar), varav laddbara bilar 29 617, en andel på 38,6 %. Antalet helt eldrivna bilar var 17 354 (22,7%).

Christian Dahlheim, chef för Group Sales:

– Vår koncernövergripande elbilsoffensiv tog fart ordentligt förra året med många nya attraktiva modeller. Nästan var femte bil som levererades i Europa var elektrifierad och mer än hälften av dessa var helt eldrivna. Detta hjälpte oss att ytterligare minska CO2-utsläppen från fordonsflottan och uppfylla EU-målet. Vi kunde också inspirera många nya kunder till e-mobilitet. Som en del av vår strategi NEW AUTO kommer vi fortsätta att kontinuerligt driva på elektrifieringen av vår portfölj under de kommande åren. År 2030 planerar vi att andelen helt eldrivna fordon i Europa är 60 procent.

2020 hade Volkswagen-koncernen uppnått ett genomsnittligt CO2-utsläpp på 99,9 g/km för sin vagnpark i EU inklusive Storbritannien, Norge och Island – en siffra som beräknades baserat på den nya europeiska körcykeln (NEDC).

Den legala grunden sedan 2021 har varit Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). Den underliggande testcykeln i denna procedur är mer realistisk än i NEDC, med t.ex. högre topphastighet. Detta ger i allmänhet högre CO2-utsläpp, vilket är anledningen till att målen för CO2-flottan också har ändrats till WLTP. De vagnparksvärden som uppnåtts för 2020 och 2021 är av denna anledning inte jämförbara, vidare är Storbritannien inte längre inkluderat i 2021 på grund av sitt utträde ur EU.

I år kommer Volkswagen-koncernen att erbjuda sina kunder fler helt eldrivna bilar som en del av sin elbilsoffensiv. Baserat på Modular Electric Drive Toolkit (MEB), planerar märket Volkswagen att lansera de dynamiska SUV-kupéerna ID.51 och ID.5 GTX2 som redan presenterats, liksom ikoniska ID. BUZZ3.

Tack vare MEB, kommer ŠKODA också att lansera sportiga Enyaq iV Coupé3 och CUPRA utökar räckvidden för Born4 med fler batteristorlekar och en kraftfullare e-Boost-version. Audi kommer att introducera en uppgraderad e-tron och för första gången kommer nya versioner av Porsche Taycan och Taycan Sport Turismo att finnas tillgängliga.

Koncernen har som mål att bli den ledande leverantören av elfordon i världen 2025. Under perioden 2022 till 2026 planeras därför investeringar på ca 52 miljarder euro för e-mobilitet och ytterligare ca 8 miljarder euro för hybridisering av modellportföljen.

Volkswagen är den första bilkoncern som förbinder sig till klimatavtalet i Paris och företaget har för avsikt att bli klimatneutrala till 2050, vilket är anledningen till att koncernen systematiskt driver på arbetet med att minska koldioxidutsläppen även utöver sina bilar. Kraftverket i Wolfsburg, som producerar el till anläggningen och fjärrvärme till staden, konverterades nyligen från kol till gas. Det kommer att spara 1,5 miljoner ton CO2 per år, vilket motsvarar de årliga utsläppen från 870 000 bilar.

MAN Energy Solutions går ett steg längre.

Företaget arbetar redan med innovativ teknik för att ersätta fjärrvärme från fossileldade kraftverk. En värmepumpsanläggning med sektorkoppling pilotkörs i Esbjerg. Med en total värmekapacitet på 50 MW kommer anläggningen att förse cirka 100 000 invånare med cirka 235 000 MWh värme årligen. Detta kommer att spara 100 000 ton CO2 per år – motsvarande CO2-utsläppen för 55 000 bilar.