Nyheter

Wärtsilä levererar kraftlösningar till Stenas gasdrivna färjor

Tre nya LNG-drivna Ro-Pax-fartyg som byggs för färjerederiet Stena Line kommer att utrustas med ett omfattande paket av Wärtsiläprodukter. Fartygen byggs på det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard (Weihai). När de är klara för leverans 2024, kommer de att stäva ut i världen utrustade med Wärtsiläs huvudmotorer och generatorer. Beställningar bokades under fjärde (Q4) kvartalet 2021. 

Det finns många fördelar med att ha en enda leverantör som levererar ett stort utrustningspaket: systemen är kompatibla med varandra och man garanterar samarbetet under hela projektet. Detta garanterar kvaliteten och minskar avsevärt risken för förseningar i projektet.

– Vi är mycket väl medvetna om att Wärtsilä har förmågan att tillhandahålla pålitliga och högeffektiva lösningar i linje med våra krav på drift och hållbarhet. I synnerhet är deras erfarenhet och ledande kunnande inom LNG-teknik särskilt viktigt för oss när vi nu vidtar åtgärder för att minska koldioxidutsläppen från vår färjetrafik, säger Per Westling, VD för Stena RoRo. 

– Vi är glada över att kunna hjälpa Stena Line att få ut de senaste nya fartygen i deras E-Flexer-serie på marknaden, och att återigen få arbeta med Wärtsilä för att säkerställa att dessa fartyg får den mest effektiva och miljömässigt hållbara framdrivningen i sin klass, säger Ni Weisong, Vice General Manager, China Merchants Jinling (Weihai) Shipyard. 

– Vi har tidigare levererat liknande omfång av lösningar till Stenas fartygsnybyggen och därför är det särskilt glädjande att få denna förnyade order. Samarbetet mellan våra företag och med varvet har varit utmärkt och vi ser fram emot ytterligare ett framgångsrikt projekt, säger Håkan Agnevall, vd och koncernchef för Wärtsilä. 

De 215 meter långa fartygen ingår i en serie färjor i E-Flexer-klassen som beställts av Stena RoRo för linjetrafik i Europa. Till varje fartyg levererar Wärtsilä huvudmotorer av typen Wärtsilä 46DF med flerbränsledrift, hjälpmotorer av typen Wärtsilä 20DF med flerbränsledrift, två växellådor, två propellrar med ställbara propellerblad (CPP), tunnelpropellrarna och systemet för bränsleförsörjning.

Användningen av LNG som marint bränsle ses av Wärtsilä som en viktig övergångslösning i strävan efter att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten. LNG överbryggar klyftan mellan konventionella dieselbränslen och framtida koldioxidfria alternativ som ännu inte finns allmänt på marknaden. Detta är en strategi för att minska koldioxidutsläppen som stöds fullt ut av både Wärtsilä och Stena Line.

Wärtsilä har också haft ett nära samarbete med Stena Line för att säkerställa att ett av fartygen uppfyller beteckningen för DNV:s Silent-E-klass. Detta är ett erkännande att fartyget kan kontrollera undervattensbuller för att skydda sårbara miljöer, vilket innefattar noggrann konfiguration och design av framdriftssystem och utrustning ombord för att kunna hålla en låg ljudnivå med bibehållen hög verkningsgrad.

Wärtsilä förser också fartygen med Nacos navigation och automation, samt integrerat larm- och övervakningssystem MCS Platinum tillsammans med ett system för prestandaövervakning. Fartygen kommer dessutom att utrustas med Wärtsiläs Smart Panoramic Edge Camera System, som eliminerar döda vinklar och möjliggör ett 360° fågelperspektiv runt om fartyget, vilket ger en betydande fördel när man lägger till vid kaj.

Utrustningen är planerad för leverans till varvet med start under fjärde kvartalet 2022.