Nyheter

Västkustbanans sista flaskhals utreds för bygge på 2030-talet  

Tidigast om cirka elva år kan det bli aktuellt att börja bygga bort den allra sista korta flaskhalsen på Västkustbanan, enkelspåret från Maria station till Helsingborg C. Projektet är föremål för utredning och inga detaljbeslut är tagna. Men trafikstarten är beräknad till – 2038.

Det är en 4,5 kilometer lång sträcka från Maria station i norra delen av Helsingborg in till Helsingborg C, tidigare kallad Knutpunkten, som återstår som enkelspårig på hela sträckan Göteborg – Lund/Malmö sedan de just nu pågående stora projekten vid Varberg respektive Ängelholm – Maria station är klara om cirka två år.

Projekt under uppstart

Utbyggnaden till dubbelspår på den korta sträckan beskrivs som ett projekt under uppstart. Den har alltså inte blivit ett projekt än, men finns med i Trafikverkets nationella plan för åren 2022 – 2033, där det talas om möjlig byggstart mot slutet av perioden.

– Som det ser ut nu bör det bli byggstart år 2033 och trafikstart på det sista nya dubbelspåret år 2038, säger samhällsplaneraren Jack Bårström på Trafikverkets region Syd.

– Nu drar vi igång arbetet med en lokaliseringsutredning som en första del i arbetet på en järnvägsplan. Nästa steg är att upphandla en konsult som ska ta fram samrådshandlingar. Vi arbetar vidare med olika förslag, säger Jack Bårström, som tror att det omkring 2025 – 2026 kan vara dags att låsa sig för ett förslag efter lokaliseringsutredningen.

I en åtgärdsvalsstudie från 2016 beskriver Trafikverket tänkbara lösningar för var det blivande dubbelspåret ska byggas. Det handlar dels om utbyggnad till dubbelspår i markplan i befintlig sträckning, där Västkustbanan slingrar sig fram genom tät bebyggelse, strandnära område och genom Pålsjö skog. Men det handlar också om tre skissade tunnelalternativ, som alla utgår från en punkt strax öster om nuvarande passage av Romares väg, under stadsdelen Tågaborg in mot Centralen. De tre tunnelförslagen innebär att järnvägen från Maria station till Helsingborg C förkortas jämfört med den extrasväng som dagens enkelspår gör ut mot Öresund.

Inte låsta till något alternativ

– De två huvudalternativen är att bygga i markplan eller att bygga tunnel under staden. Vi är inte låsta till de tre alternativa tunneldragningar som framgår av åtgärdsvalsstudien, säger Jack Bårström. Det är en komplex berggrund och många andra faktorer att ta hänsyn till. Snarare kommer vi att arbeta med en rad kombinationer av möjliga dragningar. Och om det ska var en stor tunnel eller andra lösningar. Och exempelvis om en eventuell tunnel ska sprängas eller borras.

I studien från 2016 bedöms kostnaden för ett tunnelalternativ landa på drygt 3,6 miljarder kronor i prisnivå 2015 inklusive kringåtgärder. Satsningen beskrivs som ”inte samhällsekonomiskt lönsam”, men den anses ha positiva effekter för den ekologiska och sociala hållbarheten då investeringar i kollektivtrafik genererar ökat resande. I en målanalys anses flertalet kriterier få ett positivt bidrag av bygget, inte minst medborgares resor, tillförlitlighet och bekvämlighet pendling, jämställdhet och hälsa. Åtgärden beskrivs också få positiva effekter för landskap och barriärer, bland annat vid Öresunds strand. Stadsbilden i Helsingborg kan förändras positivt.

Till detta ska läggas att det faktiskt finns riksdagsbeslut från början av 1990-talet att hela Västkustbanan ska bli dubbelspårig och att det medverkar till en robust och effektiv tågtrafik utan begränsande flaskhals. En kvarvarande flaskhals skulle bli dimensionerande för hela Västkustbanan.

Helt klart om 16 år

I december 2015 blev den 8,7 kilometer långa tågtunneln genom Hallandsås klar. Omkring 2024 ska den 9 kilometer långa passagen av Varberg (varav nära 4 kilometer tunnel) vara klar för trafik och ungefär samtidigt det 24 kilometer långa dubbelspåret mellan Ängelholm – Maria station i Helsingborg. Därefter kvarstår på hela den drygt 28 mil långa sträckan Göteborg – Lund bara 4,5 kilometer enkelspår in till Centralstationen i Sundets Pärla.

Utbyggnaden till dubbelspår på Västkustbanan har pågått sedan 1980-talet. 1992 beslutade Sveriges riksdag att hela Västkustbanan skulle byggas ut. Vägtrafikens motsvarighet till Västkustbanan, motorvägen E6/E20 mellan Göteborg och Malmö, blev färdig redan 1996, medan järnvägen mellan städerna fortfarande inte är helt mötesfri.

Helt klart kan det komma att bli 2038!

Trafikverkets åtgärdsvalsstudie från 2016 visar möjliga alternativa sträckor för Västkustbanan norrifrån in till Helsingborg C. Den aktuella lokaliseringsutredningen kommer dock att arbeta med en mer komplex alternativgenerering.

På bilden: Vid ett tunnelalternativ kommer plankorsningen vid Johan Banérs gata att rivas och tågets störning på bostadsbebyggelse att elimineras

Foto: Gösta Löfström