Nyheter

Mikromoblitetens Netflix: Vässla storsatsar på den franska marknaden med pedallös cykel

Efter Stockholm, Madrid och Berlin ger sig Vässla in på mikromobilitetens huvudstad: Paris. Vässla samlade nyligen in 10M€ för att accelerera tillväxten och erövra den franska marknaden. Vässla är den första pedallösa elcykeln med ett flexibelt prenumerationserbjudande. Elcyklar utan pedaler blev i Frankrike officiellt legaliserade i urbana miljöer till följd av en förordning daterad 14 januari, 2022.

Lanserad 2017 i Stockholm, av Rickard Bröms & Noa Khamallah, avser Vässla att revolutionera sättet som vi tar oss omkring i städerna. Efter Sverige, Spanien och Tyskland, intar Vässla Frankrike, mer specifikt Paris: mikromobilitetens huvudstad.

Det svenska märkets raison d’être är att erbjuda en intelligent global tjänst som anpassar sig till aktuella behov. Hållbart, flexibelt resande som både sparar tid och pengar medan en innovativ affärsmodell främjas för att motverka trafikstockningen i städerna.

Vässla club medlemskap

Vässla erbjuder en heltäckande, bindningsfri prenumerationstjänst för 799 SEK i månaden. Användaren får sedan njuta av en premiumtjänst som inkluderar hjälm, försäkring i fall av stöld, fri service samt reparation och utbyte av Vässla Biken inom 48 timmar. Användaren har sitt fordon hemma, alltid redo tillhands, till skillnad från mikromobilitetsleverantörer som har fordon på gatorna, inte alltid tillgängliga eller i säkert tillstånd. Vässlas tjänst erbjuder en skräddarsydd reseupplevelse i städerna.

Hur fungerar det?

Åldersgränsen för att prenumerera på Vässla är 18 år. På Vässlas hemsida kan man registrera sig för en bindningsfri prenumeration för att sedan få fordonet levererat hem direkt. Ingen mer stress inför att leta efter en elcykel på gatan eller att inte veta var man kan parkera den.

Den första pedallösa elcykeln med prenumerationstjänst

Vässla erbjuder ett helt nytt slags fordon: en pedallös elcykel i skandinavisk design. Det som gör Vässla unik på mikromobilitetsmarknaden är deras affärsmodell och fordonet som de erbjuder, vilket är det allra första i sitt slag! Elfordonets batteri, Samsung 21 700, sitter under sätet och kan laddas i vanliga eluttag. Vässla Biken väger 25 kg (räknat med batteriet). Fordonets maximala hastighet är 25 km i timmen och kan färdas en sträcka på mer än 40 km på en enda laddning. Däcken är anpassade efter alla säsonger, även vinten.

Vässla och regleringarna i Frankrike

Dekret n° 2022-31, 14 januari, 2022 gällande regleringarna av lätta cykelfordon tillåter elcyklar med sadel och elcyklar utan pedalen på allmänna platser.

Användningen av dessa fordon är förbjudna för barn under 12 år och på trottoarer. De är tillåtna på cykelvägar och filer, eller på vägar med hastighetsgräns på 30 eller 50km/h (de tillåts inte användas på vägar utanför bebyggda områden). Att använda hjälm är inte obligatoriskt, men starkt rekommenderat.

– Inköpspriset av en elcykel innebär en betydande investering för hushållen. Underhåll, stöld och slitage är också ständiga farhågor. Vår afffärsmodell erbjuder en sann lösning tack vare erbjudandets tillgänglighet för alla, dess flexibilitet, och fri service som löser det minsta lilla tekniska problem inom 48 timmar utan extra kostnad, säger Noa Khamallah, medgrundare & COO, Vässla.

– Mikromobilitet har revolutionerat stadsmiljön, på Vässla är vi övertygande om att tillgången till mikromobilitet reducerar bullerföroreningar och koldioxidutsläpp, vilket gör våra städer trivsammare, hälsosammare och mer inkluderande. Användare kommer att ha Vässla Biken hemma, vilket minimerar osäkerheten av att inte få tag på sparkcyklar och andra fordon som är placerade på gatorna och som erbjuds av friflytande mobilitetsleverantörer, säger Rickard Bröms, medgrundare och CEO, Vässla.