Nyheter

Resebranschen kräver att Swedavia ersätter resenärer

Kaoset på Arlanda är exceptionellt och mycket allvarligt. I tillägg till oro, onödigt många timmar på flygplatsen och olidlig trängsel är det många som dessutom missar sina flyg.

Gör man det på grund av långa väntetider får man ingen ersättning vare sig från flygbolag, arrangör eller försäkringsbolag. Svenska Resebranschföreningen (SRF) skriver i en debattartikel i dagens SvD att Swedavia, som driver Arlanda, skall kompensera resenärer som missar sina flyg.

– Situationen är helt ohållbar. Det drabbar väldigt många resenärer och tusentals missar sina flyg, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Om man missar flyget på grund av långa köer på flygplatsen får resenärer ingen ersättning. Varken flygbolag eller arrangörer har krav på sig att återbetala eller kompensera passagerare. Försäkringar täcker inte heller om man kommer för sent till flyget på grund av köer i säkerhetskontrollen.

– Vi anser att Swedavia bör kompensera de resenärer som drabbats. Även om flygplatsoperatören formellt inte har en skyldighet till detta bör man som goodwillgest ersätta de kunder som missar sina flyg, säger Didrik von Seth.

Övriga flygplatser i Norden har inte samma kaotiska situation som Arlanda.

– I tillägg till att vi tycker att Swedavia skall ersätta drabbade resenärer förväntar vi oss att de gör allt i sin makt för att drastiskt minska köerna på Arlanda., säger Didrik von Seth.