Nyheter

Ny lastbil med nollutsläpp

Föreställ dig en lastbil som bara släpper ut vattenånga, producerar el ombord och har en räckvidd på upp till 100 mil. Det är möjligt med bränsleceller som drivs av vätgas och just nu har Volvo Lastvagnar börjat testa lastbilar med denna nya teknik.

För att minska koldioxidutsläppen från transporter erbjuder Volvo Lastvagnar redan idag batterielektriska lastbilar och andra modeller som drivs av förnybara bränslen, till exempel biogas. Under andra hälften av detta årtionde kommer ett tredje CO2-neutralt alternativ att läggas till produktportföljen, nämligen ellastbilar med bränsleceller som drivs av vätgas.

– Vi har utvecklat den här tekniken några år nu och det känns fantastiskt att se de första lastbilarna köra på testbanan. Kombinationen av lastbilar med batteridrift och de kommande med bränsleceller gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att helt få bort sina CO2 utsläpp vid körning oavsett transportuppdrag, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

Bränslecellselektriska lastbilar kommer att ha en räckvidd jämförbar med många diesellastbilar – upp till 100 mil – och att tanka tar mindre än 15 minuter. Bruttovikten kommer att ligga på 65 ton eller ännu högre vilket fyller de svenska behoven. De två bränslecellerna har en kapacitet att generera 300 kW el ombord på lastbilen.

Kundtester med dessa lastbilar inleds om några år och ett kommersiellt erbjudande planeras till senare delen av detta decennium.

– Vätgasdrivna lastbilar med bränsleceller kommer att vara särskilt lämpliga för långa sträckor och tunga, energikrävande uppdrag. De kan också vara ett bra alternativ i länder där möjligheterna att ladda batterier är begränsade, säger Roger Alm.

Genererar sin egen el

En lastbil med bränsleceller genererar elen ombord med hjälp av vätgas som lagras i tankar, istället för att ladda elen i batterier på en laddstation. Den enda biprodukten som släpps ut är vattenånga.

Bränsleceller levereras av cellcentric

Bränslecellerna kommer att levereras av cellcentric, ett samriskbolag mellan Volvokoncernen och Daimler Truck AG. Cellcentric bygger en av Europas största serieproduktionsanläggningar för bränsleceller, speciellt utvecklade för tunga fordon.

Mer grön vätgas behövs

Bränslecellstekniken är fortfarande i en tidig mognadsfas och samtidigt som det finns många fördelar med den nya tekniken, så finns det också utmaningar. En av dem är tillgång till grön vätgas* i stora mängder. En annan är det faktum att tankningsinfrastruktur för tunga fordon till största delen återstår att bygga.

– Vi förväntar oss att tillgången på grön vätgas kommer att öka markant under de kommande åren, eftersom många industrier kommer att vara beroende av den för att minska sina CO2 utsläpp. Men vi kan inte vänta med att gå över till koldioxidfria transporter, tiden rinner ifrån oss. Så mitt tydliga budskap till alla transportföretag är att börja resan idag med batteriel, biogas och de andra alternativ som redan finns. Bränslecellsbilarna blir, när de är tillgängliga, ett komplement för de längre och tyngre transporterna, säger Roger Alm.

* Grön vätgas produceras med hjälp av el från förnybara energikällor, som vind, vatten och sol.