Nyheter

STILRIDE får samma centraldator som supersportbilar

Svenskutvecklade elmotorcykeln  har uppmärksammats för sin innovativa tillverkningsteknik STILFOLD. Nu står det klart att SUS1 vid lansering även kommer att ha en högteknologisk och uppkopplad insida. Den centrala styrdatorn, ACU6, har utvecklats av ACTIA i Sverige och används även i några av världens ledande supersportbilar.

Redan vid lansering kommer SUS1 ha många funktioner som är möjliga tack vare ACU6. Möjligheter öppnas upp för till exempel stöldskydd och fjärrlåsning, geografisk positionering, servicediagnostik och batteristatuskontroll via STILRIDE:s app. Men det är främst möjligheten att kunna utveckla nya funktioner över tid, uppdatera SUS1 trådlöst och att hårdvaran är välutvecklad och certifierad som gjorde att valet föll på ACTIA och ACU6.

Systemet är byggt kring en central TCUenhet (Telematics control unit) som gör SUS1 helt uppkopplad var du än befinner dig i världen. ACTIA har ett beprövat system med ett integrerat
SDK (Software Development Kit) som låtit oss utveckla en egen systemplattform för drift och styrning av uppkopplade elfordon. På så sätt har vi kunnat minska ner på antalet interna
komponenter och skapat ett mer effektivt och flexibelt system. Eftersom ACU6 kan uppdateras över nätet, kan vi utveckla och erbjuda ny funktionalitet löpande för alla som äger
en SUS1. Vi kan också samla in data för att optimera körupplevelsen utifrån hur just du använder din motorcykel. ACU6 är ett kraftfullt system som finns i flera premium och
supersportbilar idag. Att vi har samma datorkraft och möjligheter i en lätt elmotorcykel är unikt, berättar Mattias Johansson, produktchef på STILRIDE.

Ett system som utvecklas över tid

ACU6 är ett system för uppkoppling av bland annat fordon och teknisk utrustning som baseras kring en central styrenhet. Den gör det möjligt med funktioner som till exempel fjärrlåsning, diagnostik, ecall och stöldskydd. ACU6 består även av ett ekosystem av kringtjänster som möjliggör att STILRIDE kan
vara uppkopplad över hela världen.

Med ACU6 finns det väldigt få gränser för vad som går att utveckla, och var i världen fordonet kan vara uppkopplat då vi har integrerat globalt esim. På vår TCU finns också utrymme för
helt specialskriven mjukvara för fordonet. STILRIDE har skapat ett optimerat system för just SUS1, som dessutom kommer att kunna utvecklas under hela dess livscykel, berättar Olle Wärn, key account manager på ACTIA.

Ökad hållbarhet

Lågt klimatavtryck har varit en viktig drivkraft i utvecklingen av SUS1, något som visat sig i den innovativa tillverkningstekniken STILFOLD. Tekniken bygger på en origamiliknande vikning av
stålplåtar, vilket leder till lättare konstruktion och minskad materialåtgång. För STILRIDE är ACU6 nyckeln till att möjliggöra även en mer hållbar användning av SUS1.

Vi kommer att kunna analysera hur varje SUS1 körs och optimera batteridrift, förebygga problem, erbjuda mer energisnåla körlägen och mycket annat. Systemet ger också möjligheten att erbjuda fjärrdiagnostik vid service och utveckla smarta funktioner som förebygger olyckor. Vårt mål är att SUS1 ska hålla längre och kännas som ett modernt och hållbart val under hela ditt ägande, avslutar Mattias Johansson.