Nyheter

Den starka utvecklingen bekräftar att PowerCell är väl positionerat för fortsatt tillväxt

PowerCell Sweden AB ökade försäljningen med 103% till 57,3 MSEK (28,2) under andra kvartalet 2022. Bruttomarginalen förbättrades till 44,6% (34,8), vilket speglar PowerCells förmåga att öka volymerna samtidigt som erbjudandet och processerna industrialiseras.

Rörelseresultatet på -24,6 MSEK (-21,7) påverkades av investeringar i organisationen för att förkorta ledtiderna och ytterligare stabilisera verksamheten liksom leveransförmågan.

Under kvartalet tecknade PowerCell flera större ordrar, vilket bekräftar att bolagets teknologi- och kunderbjudande är ledande och att marknaden för vätgaselektriska lösningar växer.

– Det är glädjande att se hur affärsmixen fortsätter att förbättras med fler ordrar från kommersiella kunder i olika branscher, säger Richard Berkling, VD för PowerCell Sweden AB. Trenden är också tydlig att ordrarna i genomsnitt blir större med utökade kommersiella åtaganden som löper över en längre tid.

– Fler och fler industrier tar kontakt med oss när de förstår att vi erbjuder en mogen, kommersiell och hållbar teknik som fungerar för många olika applikationer. Vi ser ett växande intresse för våra lösningar från flyg-, marin- och off-road-industrierna där räckvidd, drifttid och snabb tankningstid är avgörande för deras verksamheter. Den starka utvecklingen i kvartalet tillsammans med det växande kundintresset bekräftar att vi är väl positionerade för fortsatt tillväxt, avslutar Richard Berkling.