Nyheter

Einride Smartcharger Station öppnar i Sverige – banar väg för tung elektrisk transport

Einride, fraktteknikföretaget som levererar digital, elektrisk och autonom transport, öppnar idag sin första Einride Smartcharger Station i Rosersberg. Satsningen görs i samarbete med infrastrukturbolaget Polar Structure och är starten på en etablering av omfattande laddinfrastruktur för tunga transporter både i Sverige och internationellt. 

– Det här är en viktig del av det transformationsprogram vi erbjuder kunder för att snabbt, enkelt och kostnadseffektivt kunna ställa om till intelligent, tung elektrisk transport. Vi är stolta över att göra den här satsningen tillsammans med Polar Structure och att stationen även kommer vara öppen för allmänheten, säger Robert Falck, vd och grundare av Einride.

– Att effektivisera transportkedjorna är avgörande för samhällets funktion och minskade utsläpp. Elektrifiering ger möjligheter att skapa en hållbar infrastruktur och minska utsläppen, speciellt i stora städer. Det är glädjande att vi nu har öppnat laddstationen i Rosersberg och kan påskynda övergången till ett elektrifierat transportsystem, vilket kommer att bidra till minskad miljöpåverkan från sektorn, säger Tobias Emanuelsson, vd och grundare av Polar Structure.

Hållbar design med förarupplevelsen i fokus

Einride Smartcharger Station är utformad med en tydlig inriktning på förarens behov. Interaktiv belysning har integrerats på stationen för att smidigt guida förarna till rätt laddare och visa fordonets laddningsstatus. Dessutom har stationen en bekväm förarlounge med toalett, dusch och kök. Här kan förarna enkelt hålla sig uppdaterade om laddningsstatus, återstående tid, effektuttag och prestanda genom skärmar i loungen eller via den medföljande smartphone-appen.

Laddstationen är konstruerad med fokus på funktionalitet och hållbarhet. Kollisionsskyddet mellan laddplatserna är i svensk Bohusgranit och taket består av trä från svenska skogar. Dessutom har man tagit hänsyn till demontering i designen, vilket inte bara minimerar avfall utan även möjliggör en smidig förflyttning av hela strukturen vid behov.

Stationen är placerad på Järngatan 27 i Rosersberg och har totalt nio laddpunkter med dynamisk laddkapacitet upp till 800 kW, och har plats för laddning av upp till åtta lastbilar samtidigt. Laddstationen är uppdelad i två områden: Charge & Go för snabbladdning och Charge & Park för laddning som kan ske över natten. Charge & Go har fem laddpunkter som levererar upp till 240 kW per punkt. Charge & Park har fyra laddpunkter som levererar upp till 160 kW per punkt, med möjlighet att utöka med ytterligare tre punkter vid framtida behov.

Inledningsvis kommer stationen drivas med vindkraft och successivt övergå till vattenkraft under 2024. Framtida integration med mobilitetsplattformen Einride Saga kommer även möjliggöra mer avancerade energiprognoser och främja effektiv och hållbar energiförbrukning.

Fortsatt utrullning under 2024

Flera stationer är under uppbyggnad för att tillgodose det ökande laddbehovet för tunga transporter i Sverige. Mindre stationer har redan etablerats i Borås, Markaryd och Ljungby. Nästa fullskaliga Einride Smartcharger Station öppnar i Varberg under 2024, som en del av planerna med Nordic Link-nätverket, som kopplar samman Norden med kontinenten.

Etableringen av Einride Smartcharger Stations delfinansieras av Klimatklivet och NextGenerationEU.