Nyheter

Logic Link startar samarbetsprojekt kring över- och underkapacitet

I åkeribranschen är alla både konkurrenter och samarbetspartners. Samarbeten kring overflow uppstår idag spontant genom telefon- och maillistor till redan kända kontakter. Problemet med dagens arbetssätt är att man inte ser alla tillgängliga resurser och vid högt tempo är det svårt att ta de mest optimala besluten.

Logic Link är en oberoende samarbetsplattform där åkerier och speditörer möts för att dela uppdrag och ledig kapacitet med varann. En plats som samlar alla uppdrag och all ledig kapacitet har länge varit visionen, och nu tar Logic Link ett steg närmare.

Den 22 november inleder Logic Link ett samarbetsprojekt med 10 betydande transportbolag. Under 9 månader kommer deltagarna och deras samarbetspartners att vara med och utforma plattformen och utöka nätverket.

– Vi är mycket glada och tacksamma över att så väl ansedda bolag delar vår vision kring vikten av samarbete i branschen. Projektet är en viktig milstolpe eftersom varje aktör flyttar in sitt nätverk av åkerier till egna grupper på plattformen, vilket kommer att göra transportplaneringen smidigare och mer effektiv för alla inblandade parter, säger Mattias Nyberg, produktchef på Logic Link.

– Deltagarna i projektet som nu ansluter sig ska ses som pionjärer, men vi välkomnar samtidigt alla Sveriges åkerier, speditörer och lastbilscentraler att bli en del av nätverket, säger Linus Trulsson, VD på Logic Link.

Logic Link har varit en kostnadsfri tjänst sedan starten 2021. Under projekttiden kommer bland annat den framtida betalmodellen att tas fram, något som ska gynna alla parter och den fortsatta utveckling av plattformen.

Produkten ingår “C3C Labs”, som drivs av samhällsbyggaren C3C Engineering AB. Som ägare till Logic Link har de en oberoende ställning i branschen som gör det möjligt att samla alla intressenter kring samma bord och främja det bästa möjliga samarbetet i branschen.

Idag har Logic Link över 600 medlemmar och genom samarbetsprojektetet väntas antalet öka till det dubbla.