Nyheter

Mer digital, mer lyxig och mer effektiv

Porsche lanserar nu den tredje generationen av den sportiga lyxsedanen Panamera. Den uppdaterade modellen kännetecknas av ett ökat utbud digitala funktioner, en modern och uttrycksfull design och en större spännvidd mellan sportiga köregenskaper och körkomfort. Kraftfulla laddhybrider och ett nytt chassisystem understryker sportbilstillverkarens anspråk på att erbjuda den mest dynamiska sedanmodellen i segmentet.

Porsche Panamera lanseras i en tredje modellgeneration. Sportbilstillverkarens lyxsedan betonar sin sportiga karaktär med ännu kraftfullare drivlinor. Profilen förstärks av en moderniserad förarmiljö och mängder av innovativ teknik.

Här ingår bland annat det nya tillvalet Porsche Active Ride, ett chassisystem som kombinerar en betydligt högre komfortnivå med de sportiga köregenskaper som Porsche är kända för. Integreringen av användarens eget digitala ekosystem i Porsche Communication Management (PCM) erbjuder nya sätt att interagera med bilen.

Den tekniska och samtidigt eleganta och dynamiska designen hos nya Panamera ger modellseriens attraktiva proportioner en modern uppdatering. Ett brett utbud av assistentsystem och en helt ny förarcentrerad interiör förhöjer körupplevelsen.

Överlägsen känsla med toppmoderna fjädringssystem

Nya Panamera är redan som standard utrustad med tvåkammarluftfjädring med två ventiler och Porsche Active Suspension Management (PASM). Tvåventilstekniken separerar dämparregleringens fjädrings- och kompressionssteg och ger därmed ett ännu bredare spann mellan komfort och sportighet: Systemet dämpar märkbart stötar från ojämnheter och vägskador och ger samtidigt ökad karosstabilitet i dynamiska körsituationer. Bilens köregenskaper kan förbättras ytterligare med fyrhjulsstyrning som tillval.

Dessutom finns det innovativa aktiva fjädringssystemet Porsche Active Ride som tillval för Panamera Turbo E-Hybrid. Systemet överträffar andra chassikoncept i alla relevanta parametrar och erbjuder ett oöverträffat spann mellan åkkomfort och kördynamik. Grunden för systemet är nyutvecklade aktiva stötdämpare – även dessa med tvåventilsteknik – som är anslutna till en elektriskt manövrerad hydraulpump. Detta genererar ett behovsstyrt volymflöde i dämparen och kan därmed blixtsnabbt, exakt och målinriktat bygga upp krafter mellan karossen och hjulen som motverkar och nästan helt kompenserar för de varierande krafter som kommer från kontakten med vägbanan. En viktbesparande enkammarluftfjädring kompletterar systemet.

Porsche Active Ride ser till att Panameras kaross alltid ligger plant, även vid dynamiska broms-, styr- och accelerationsmanövrer. Under en mjuk åktur absorberar systemet stötar nästan helt och hållet. Vid dynamiska körsituationer ger det aktiva chassit perfekt kontakt med vägbanan tack vare en balanserad fördelning av trycket på varje hjul.

Läs mer här:

https://www.porsche.com/sweden/models/panamera/panamera-models/panamera-4/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAsIGrBhAAEiwAEzMlC7kRcmI9SYTGoMfbJNLx9bBbt1jpX9qJM_uBMfbz2aoAiImxsJQenxoCpWIQAvD_BwE