Nyheter

Utnämnd: Sveriges fulaste parkeringsplats

Naturskyddsföreningens tävling om Sveriges fulaste parkeringsplats är avgjord. Första plats intas av Eskilstuna och den öde parkeringsplatsen i Årby, en klassisk överdimensionerad 1960-talsparkering. På andra plats hamnar Göteborg med en stor, öppen parkering mitt i stan alldeles vid älvstranden.

Falkenberg kom på tredje plats med en typisk torgparkering i den centrala staden. Syftet med tävlingen är att visa vilka stora ytor bilarna tar i våra städer.

– Vi vill prata om bilen och det beroende vi byggt fast oss i. Med tävlingen om Sveriges fulaste parkeringsplats vill vi uppmärksamma att många platser borde vara till för människor i stället för bilar. Det är dags att börja prata om de stora fördelar som finns med ett minskat bilberoende, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.

I tävlingen om Sveriges fulaste parkeringsplats hamnade Eskilstuna på första plats med en parkeringsplats i bostadsområdet Årby, som byggdes i samband med miljonprogrammet under 1960-talet. När miljonprogrammen byggdes var bilen i centrum, och för varje lägenhet byggdes också en parkeringsplats. Så många bilar blev det aldrig, och idag är dessa platser ofta stora, ödsliga och ogästvänliga asfalterade ytor. Parkeringen är en klassisk miljonprogramsparkering och ett exempel bland många runt om i Sverige som kan omvandlas till miljöer som ökar trivseln för de boende.

På andra plats hamnade Göteborg med en parkeringsplats alldeles vid älven. I stället för att människor ska kunna ströva längs vattnet, eller att platsen används till bostäder eller grönytor, breder sig en stor asfalterad parkeringsplats ut i de centrala delarna av staden. Dessutom finns parkeringsplatsen i ett område med stora möjligheter till kollektiva transportslag.

Falkenberg kom på tredje plats med en typisk torgparkering i en mellanstor svensk stad. På det som en gång var ett centralt torg finns idag en stor parkeringsplats.

– Sedan 1950-talet har bilen bokstavligen invaderat våra städer och vi svenskar har stadsplanerats in i ett djupt bilberoende. Parkeringsplatserna är en del av detta och idag finns det fler parkeringsplatser än människor i Sverige och mer parkeringsyta än bostadsyta. Vi behöver bryta vårt bilberoende och det går att göra med medvetna insatser, fortsätter Beatrice Rindevall.

I tävlingen Sveriges fulaste parkeringsplats valde en jury ut tio finalister ur de bidrag som skickats in av allmänheten, och vinnarna utsågs genom en öppen omröstning. Den som skickat in det vinnande bidraget vinner en cykel, och kommunen får ett diplom.

Här är hela listan på finalisterna:

1. Eskilstuna, Årby
En parkeringsplats som byggdes i samband med miljonprogrammet under 1960-talet. När miljonprogrammen byggdes var bilen i centrum, och för varje lägenhet byggdes också en parkeringsplats. I dag är dessa platser ofta stora, ödsliga och ogästvänliga asfalterade ytor. Parkeringen är en klassisk miljonprogramsparkering och ett exempel bland många runt om i Sverige som kan omvandlas till miljöer som ökar trivseln för de boende.

2.  Göteborg, Skeppsbron
I stället för att människor ska kunna ströva längs vattnet eller att platsen används till bostäder eller grönytor breder sig en stor parkeringsplats ut sin asfalt i de centrala delarna av staden.

3. Falkenberg, Stortorget
Typisk torgparkering i en mellanstor svensk stad. På det som en gång var ett centralt torg finns idag en stor parkeringsplats.

4. Uppsala, Fyristorg
Det som skulle kunna vara en levande torgmiljö överlåts i stället till bilförvaring som bidrar till att göra det osäkert att gå eller cykla i centrum.

5. Sundsvall, Birsta City
Vanligt externt handelsområde som med sin lokalisering bygger in bilberoende i staden.

6. Karlskrona, Handelshamnens parkering
Attraktiv central mark precis vid vattnet, som används till bilförvaring i stället för att potentialen nyttjas till sådant som skapar välbefinnande.

7. Umeå, Skeppsbron
Den vackra platsen vid älven skulle kunna användas till en plats för möten, men används i stället för asfalterad bilförvaring.

8. Malmö, Davidshallstorg
Det som skulle kunna vara en levande attraktiv stadsmiljö domineras av ytkrävande bilförvaring.

9. Örebro, Peppargatan
Det som skulle kunna vara en attraktiv utemiljö för lek och samvaro i boendemiljön asfalteras i stället och överlåts till privat bilförvaring.

10. Stockholm, Årstaskolan och Värmdö Gymnasium
Det som skulle kunna vara en yta för barns och ungdomars umgänge och fysiska rörelse är i stället stadens skolfastighetsbolags bilparkering för vuxna.

Läs mer om bilberoendet och parkeringarnas effekter på miljö och människor på Naturskyddsföreningens webbplats.