Efter att ha elektrifierat färjorna Tycho Brahe och Aurora, är det nu dags för färjan Hamlet att konverteras till batteridrift, laddad med förnybar el från vind-, vatten- och solenergi.
Molslinjen har precis lagt en order på några av världens största färjebatterier. Den ledande svenska leverantören av marinbatterier, Echandia, ska leverera batteripacken som omvandlar Hamlet från fossildrift till en helt elektrisk framdrift.
– Echandia har batterier som erbjuder en kombination av lång hållbarhet och låg vikt, vilket säkerställer de lägsta kostnaderna och den lägsta klimatpåverkan under hela batteripackens livstid, säger Kristian Durhuus, CEO för Molslinjen.
Batteripacken förväntas levereras under första halvan av 2025. Med Hamlets 8000 årliga avgångar på helt elektrisk drift kommer 95 procent av alla 41 000 årliga avgångar mellan Sverige och Danmark att ske med ren grön el. Detta kommer att minska överfartens totala klimatpåverkan på Öresund till under 1 500 ton CO2 årligen.
Överfarten Helsingborg-Helsingör hade årliga utsläpp på 37 800 ton CO2 innan konverteringen av linjens två första färjor år 2016.
Echandia levererar redan batteripack till Molslinjens två nya elfärjor för Alslinjen och Samsølinjen. Dessa färjor byggs på varv i Turkiet och seglas till Danmark i slutet av 2024 och början av 2025.
– Omställningen att göra våra färjor utsläppsfria är vår främsta uppgift under de kommande åren. Nu tar vi nästa steg på Öresundslinjen och genomför omställningen av Hamlet – och senare kommer världens största färjeelektrifieringsprojekt någonsin, när våra snabbfärjor på Kattegatt ska börja drivas med el, avslutar Kristian Durhuus.
Konverteringen av Hamlet förväntas vara klar under 2025.