Nyheter

ABB E-mobility lanserar ny snabbladdare – A400

På laddinfrastrukturmarknaden idag är bristande tillförlitlighet, komplexa laddningsupplevelser och dålig avkastning på investeringen (ROI) tre av de största problemen för ägare/operatörer och fordonsflottor som hindrar storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur.

Den nya All-in-one-laddaren A400 ger högsta effekttäthet med minsta möjliga fotavtryck och adresserar dessa utmaningar genom att presentera lösningar inom dessa tre problemområden: holistisk design med slutanvändaren i fokus, industrialiserad modularitet och testning av delsystem samt ett nytt verktygskit för tillgångsförvaltning.

I dag är graden av lyckade laddsessioner i bästa fall medelmåttig, ofta under 70 procent. När elfordonsförare kommer till en laddare blir de ofta förvirrade över hur de ska använda den, har problem med betalningen eller tror alltför ofta att deras fordon laddas när det inte gör det.

A400 har designats med användaren i fokus och fokuserar på att uppnå en så hög frekvens av lyckade laddsessioner som möjligt. A400 förbättrar den övergripande laddningsprocessen genom att skapa tydlighet och minska friktionspunkterna mellan fordon, laddare och betalning för att säkerställa en sömlös upplevelse från ankomst till slutförande.

Med sitt intuitiva användargränssnitt som visas på en stor 32-tumsskärm är A400 lika enkel och bekant att använda som en smartphone. Den guidar användaren steg för steg och bekräftar laddningsstatus och slutförd laddningsprocess med ambition om lyckade laddsessioner till 99%.

A400 är mer än bara en hårdvaruprodukt. Med sitt nya molnbaserade verktygskit är det möjligt att hantera laddningstillgångar på högsta nivå – som telekommunikationsnätverk, där tillförlitlighet, skalbarhet, interoperabilitet, säkerhet och prestanda spelar en viktig roll. Det innebär att A400 levereras med servicenivåavtal (SLA) för tillgångsförvaltning dygnet runt, med målet att lyckas med 99% av laddsessionerna, samt 97% drifttid och snabba svarstider för service.

För många fordonsflottor och ägare/operatörer har fokus de senaste åren legat på att installera effekt – toppeffekt och effektvolym.

Frågan har varit ”hur mycket installerad effekt får jag för pengarna”.

Resultatet har blivit en strävan efter kvantitet i stället för kvalitet. ABB E-mobility anser att vi som bransch måste fortsätta att tillhandahålla mer kraft och öka nätverksdensiteten i takt med att elfordonsflottorna fortsätter att växa. Samtidigt måste vi hitta en bättre balans mellan att installera mer kraft å ena sidan och tillförlitlighet och kraftfördelning å andra sidan.

Det är därför ABB E-mobility har utformat A400 med målet att uppnå en 10-årig produktlivslängd, hög tillförlitlighet och, viktigast av allt, att göra det möjligt för våra kunder att sälja energi till lägsta möjliga kostnad. Detta kommer att förbättra kundens resultat avsevärt.

Dessutom möjliggör dynamisk effektdelning med 50 kW flexibla laddningsmönster, medan egentillverkade kiselkarbidbaserade kraftmoduler, maximalt effektiv luftkylning och en mycket industrialiserad systemdesign ger den tillförlitlighet som krävs.

ABB E-mobility är först med att implementera tvåfasig kylteknik (vätska till ånga till vätska) i en laddhandske som klarar upp till 600 ampere toppström. Denna patenterade teknik är mer tillförlitlig och effektiv, med lägre underhållskostnader än traditionella vätskekylda kabellösningar.

– Laddnätverk utgör en viktig transportinfrastruktur på vägen mot en energieffektiv och klimatneutral mobilitetsera. A400 har konstruerats från grunden som ett system för tillförlitlig och kostnadseffektiv leverans av energi, vilket gör det möjligt för våra kunder att driva sina nätverk på högsta nivå och uppnå önskat ekonomiskt resultat, säger Michael Halbherr, vd för ABB E-mobility. På ABB E-mobility har vi tagit viktiga lärdomar från vår omfattande erfarenhet och är besatta av att skapa en laddningsupplevelse som är tillförlitlig, skalbar, hanterbar och säker, samtidigt som vi säkerställer interoperabilitet och prestanda.

Det här levererar A400:

· Två laddningsportar ger 200 kW kontinuerlig laddningseffekt till två fordon, upp till 400 kW för ett fordon, i enlighet med myndighetsbestämmelser och finansieringsparametrar i USA och Europa.

· Egenutvecklade och egentillverkade kraftmoduler av kiselkarbid, placerade i modulära 100 kW-block, gör det möjligt att ladda två fordon samtidigt i steg om 50 kW för att säkerställa att endast den effekt som krävs tas ut och att mindre osåld kapacitet återstår.

· Den första att implementera tvåfasig kylteknik (vätska till ånga till vätska) i en laddhandske som klarar upp till 600 ampere toppström. Denna patenterade teknik är mer tillförlitlig och effektiv, med lägre underhållskostnader än traditionella vätskekylda kabellösningar.

· Betalningslösning som är integrerad i laddarens användargränssnitt möjliggör problemfria betalningar och eliminerar en av de främsta orsakerna till låg laddningsfrekvens: bristande interoperabilitet med tredjeparts betalningssystem.

· Lean design-tekniker och modularisering leder till färre delar, möjliggör omfattande testning av delsystem, underlättar underhåll och reparation av systemet, samtidigt som servicevänligheten och hållbarheten förbättras.

· Ett kompakt fotavtryck med maximalt optimerat luftflöde säkerställer laddningssessioner med högre effekt och långsiktig tillförlitlighet.

· Prestandabaserade servicenivåavtal (SLA) baserade på ett nytt verktygskit för tillgångsförvaltning i kombination med en strömlinjeformad serviceprocess kommer att leda till hög laddningsfrekvens och tillgänglighet samt snabbare svarstider för service.

För mer information om A400, besök A400.abb-emobility.com. A400 kommer att visas offentligt för första gången på ACT Expo 2024 i ABB E-mobilitys monter #3800.