Nyheter

Här är de värsta misstagen du kan göra som MC-ägare inför säsongen

Dagarna blir allt längre och de kalla vinterdagarna kan vi snart räkna på våra fingrar. Nu i maj drar MC-säsongen igång vilket fordrar att hojen setts över lagom tills det är dags att ta ut den på vägarna igen. I fjol registrerade Transportstyrelsen 29 omkomna i MC-olyckor och de senaste fem ligger snittet på 29 omkomna per år.

För att motverka dödsolyckor och uppmuntra ett säkert framförande av MC:n har Ctek undersökt de värsta misstagen en MC-ägare kan göra innan det är dags att ta ut hojen igen.

Inte kontrollerat motorcykelns skick noggrant: Efter att ha stått still under lång tid, som över vintern, är det avgörande att noggrant inspektera motorcykeln. Detta inkluderar att kontrollera däckens tryck och skick, bromsarna, ljusen, oljenivån, och kylarvätskan. Att missa dessa kontroller kan leda till farliga situationer på vägen. Kolla även genom packningar och damasker efter torrsprickor.

Försummat personlig utrustning: Att inte inspektera eller uppdatera din personliga skyddsutrustning, såsom hjälm, jacka, handskar, och stövlar, kan vara ett ödesdigert misstag, tidigare djupstudier över MC-olyckor i Sverige från Trafikverket visar att nästan hälften av alla dödliga skador var skallskador. Säkerhetsutrustning försämras över tid och risken finns att utrustningen inte erbjuder tillräckligt skydd längre.

Hoppat över underhållet: Även om motorcykeln såg bra ut när du ställde undan den, kan förvaring under lång tid leda till oväntade problem. Ett av de vanligaste problem de flesta motorcykelförare stöter på när de tar ut sin motorcykel från vinterförvaringen är att motorcykeln inte startar på grund av att batterier laddat ur. Det understryker vikten av att ha en rutin för bra underhållsladdning. Att inte byta olja, kontrollera eller byta bromsvätska, eller justera kedjan kan också försämra motorcykelns prestanda och säkerhet. Kontrollera också bensintanken, överväg att dränera om det kondenserats vatten i den. Kolla även om det bildats bös i tanken, särskilt om det tankats 95-oktanigt regelbundet.

Överskattat den egna förmågan och inte planerat för anpassning till väderförhållanden: Många förare glömmer att deras körskicklighet kan ha försämrats under vinterhalvåret. Att ge sig ut på vägen utan att återfå känslan för motorcykeln och anpassa sig till dess hantering kan leda till farliga situationer. Samtidigt kan förberedelser för varierande väderförhållanden under tidiga vårturer ha missbedömts och blir då en förödande trafikrisk. Trots att solen skiner och det verkar vara bra väglag kan det slå om snabbt. Att inte ha lämplig utrustning för kallt eller vått väder kan då minska din reaktionsförmåga.

Ignorerat behovet av en försäsongskörning: Att inte ta en lugn provtur för att bekanta sig med motorcykeln och dess känsla igen är ett misstag. Detta är en bra tid att identifiera eventuella problem som behöver åtgärdas innan säsongen börjar på allvar.

Att undvika dessa misstag kan hjälpa till att säkerställa att både motorcykeln och föraren är redo för MC-säsongen, vilket minskar risken för olyckor och förbättrar den totala körupplevelsen.