Nyheter

Helautomatiska växellådor från Allison dominerar Dakar Rally 2024

Dakar Rally 2024 gick av stapeln i januari och efter 14 dagars intensivt tävlande korsade deltagarna målsnöret. Något som topp 10 i årets rally har gemensamt är att alla var utrustade med Allison Transmissions helautomatiska växellådor – liksom 80 procent av de 20 bästa.

Precis som 2023 har årets Dakar Rally en gemensam nämnare. Resultatlistan visar nämligen att 80 procent av de 20 bästa teamen körde fordon utrustade med Allison Transmissions helautomatiska växellådor – liksom varje lastbil i loppets topp 10. Ett exempel är Hino Team Sugawara, lett av föraren och lagledaren Teruhito Sugawara, som slutade på en framgångsrik sjätteplats.

Sedan 2020 har Hino Team Sugawara använt lastbilar utrustade med Allison 3000 Series™ helautomatiska växellådor. I år har lagets fordon utformats med målet att bli extra lättviktiga, så att de på ett enklare sätt skulle kunna navigera sanddynorna i den ökända öknen Empty Quarter.

Ingenjörerna har lyckats minska fordonens vikt med cirka 400 kilo jämfört med fordonen som deltog i loppet 2023.

– Loppförhållandena blir tuffare och tuffare för varje år som tekniken för fordonen förbättras. I tidigare lopp deltog många team med modifierade produktionsfordon, men banan har blivit så utmanande att de flesta av dem inte längre deltar. Med hjälp av vår 30-åriga erfarenhet av detta lopp har vi vidtagit åtgärder såsom att förstora oljekylaren för att förbättra värmetåligheten hos den automatiska växellådan under extrema väderförhållanden, säger Teruhito Sugawara och fortsätter:

– När man kör på sandig terräng kan momentförlusten under växlingar med vanliga växellådor orsaka plötsliga inbromsningar. Utöver fordonets prestanda är förarupplevelsen också viktig, som att inte fastna i sanden eller välta. Att undvika sådana misstag är avgörande för att förbättra tiderna.

Sanddynornas lutning är ofta cirka 30 grader, vilket inte är en lätt klättring.

– Jag tycker att fordon med automatiska växellådor gör uppdraget lättare för förarna, eftersom det gör det möjligt för dem att hålla i ratten stadigt med båda händerna. Tack vare mina tidigare erfarenheter med automatiska växellådor har jag förtroende för Allisons jämna acceleration, prestanda och hållbarhet, avslutar Teruhito Sugawara.