Deutsche Telekom IT, som är den centrala mjukvaruleverantören för telekom-koncernen Deutsche Telekom, har inlett ett strategiskt arbete för att optimera sina digitala tjänster och skapa smidiga och personliga kundupplevelser. Med hjälp av en helhetslösning från Dynatrace får Deutsche Telekom IT en överblick och säkerhet som gör att de nu kan optimera prestanda och förbättra kundnöjdheten.
Deutsche Telekom IT satsar på att bygga ett ekosystem av digitala tjänster för kundinteraktioner. Två viktiga applikationer har utvecklats för detta: OneApp där kunderna kan hantera dataförbrukning, avtal, fakturor, krediter, beställningar med mera, och OneShop, en central e-handelsplattform som förenklar produktköp och kundsupport.
Med hjälp av avancerad analys och AI från Dynatrace får Deutsche Telekom IT djupgående insikter om dessa applikationer och hela sitt IT-ekosystem, vilket gör det möjligt att i förväg identifiera och lösa potentiella problem. Insikterna hjälper också medarbetarna att säkerställa en smidig och positiv kundupplevelse.
Stora och mätbara förbättringar
– Vi förlitar oss på Dynatrace för att leverera smidiga digitala upplevelser till våra kunder. Dagens konsumenter förväntar sig sömlös uppkoppling och omedelbar kundservice. Med Dynatrace har vi haft oavbruten service de senaste sex månaderna och vår genomsnittliga tid för att lösa problem har minskat med 65 procent. Det innebär att driftstopp inte längre är ett bekymmer för våra kunder och vi kan fokusera mer på innovation. Genom att fokusera på banbrytande lösningar kan vi avsevärt höja kundnöjdheten, säger Mamta Bharti, ansvarig för digitala plattformen B2C på Deutsche Telekom IT.
Under UEFA EURO 2024-mästerskapet förbättrade Deutsche Telekom IT användarupplevelsen genom att erbjuda obegränsade data via OneApp. Över 2 miljoner användare anmälde sig och antalet nedladdningar av OneApp ökade med över 600 000 nya användare. Dynatrace hjälpte Deutsche Telekom IT att snabbt få insyn i prestandan i den omfattande IT-miljön, vilket gjorde att medarbetarna kunde hantera den ökade användningen.
Genom ett proaktivt arbetssätt kunde Deutsche Telekom IT snabbt lösa potentiella problem och förhindra en negativ kundpåverkan trots det ökade trycket från användarna. Appens stabilitet bibehölls och förbättrades, vilket ökade tillgängligheten med över 8 procent samtidigt som mer än 5 miljoner mobiltjänster hanterades.
Om Deutsche Telekom IT
Deutsche Telekom IT (DT IT) är DT-koncernens IT-bolag som levererar högkvalitativa digitala produkter, säkerställer stabiliteten i alla IT-system och driver digital transformation genom frikoppling, övergång till molnmiljöer och automatisering. DT IT verkar i sex länder – Tyskland, Ungern, Slovakien, Grekland, Spanien och Indien – och har nästan 10 000 anställda. DT IT är ett oberoende företag, lett av Peter Leukert, koncernens CIO.
Läs mer här.