Nyheter

Hallands Hamnar stärker upp organisationen

Hallands Hamnar är mitt uppe i en spännande tillväxtresa med högt ställda ambitioner för verksamhetens utveckling och resultat fram till 2030. Det pågår flera olika projekt och initiativ i verksamheten för att skapa bästa förutsättningar för tillväxt.

– Man kan säga att vi arbetar både med den inre och yttre effektiviteten parallellt. Vi genomför stora infrastrukturprojekt i de båda hamnarna för att möta våra kunders behov av effektiva och hållbara logistiklösningar över tid. Samtidigt driver vi en digital transformation av verksamheten och satsar stort på ledarskapsutveckling och utbildningar i arbetsmiljö, berättar Carl-Henrik Hägg, VD Hallands Hamnar.

För att nå verksamhetsmålen och få utväxling av företagets investeringar har bolaget valt att stärka upp organisationen inom avdelningarna marknad, hållbarhet och säkerhet samt HR.

– För att lyckas i vår tillväxtresa krävs struktur, uthållighet och ett stort driv. Vi har stärkt upp med nya resurser med ansvar för marknad, hållbarhet och säkerhet samt personal. Vår styrka ligger i att arbeta nära och tillsammans med våra kunder och nu uppdaterar vi vår organisation för att kunna få fler resurser för att möta våra kunders behov. Våra medarbetare är nyckeln till vår långsiktiga framgång och vi tror att effekten av de satsningar vi nu gör kommer att märkas av hela vägen ut mot kund, avslutar Carl-Henrik.

Fokus på effektivitet, tillväxt och långsiktiga kundrelationer

Henrik Nanfeldt tar över som kommersiell chef i sin roll som COO. I teamet ingår också Jonas Svensson som ny Affärschef för bolaget.

– Våra främsta kommersiella prioriteringar handlar om att öka vår marknadsandel inom nyckelsegmenten stål, recycling, skogsprodukter och BIO-energi, förbättra vår operativa effektivitet och expandera våra internationella samarbeten. Vi ser stora möjligheter att växa inom dessa segment, berättar Henrik.

För att skapa långsiktiga affärsrelationer planerar vår nya kommersiella chef att fokusera på kundanpassade lösningar, förstärkta serviceerbjudanden och att alltid arbeta nära kunden och tätt med företagets strategiska samarbetspartners.

– Genom att vara lyhörda, förstå och anpassa oss till kundens behov kan vi utveckla produkter och tjänster som bättre möter marknadens efterfrågan, förklarar Henrik.

Marknaden för handel och logistik är i ständig rörelse med ökande krav på hållbarhet, digitalisering och tillgänglighet. För att skapa robusthet krävs det investeringar kopplade till nya långsiktiga kundaffärer. Detta skulle på sikt resultera i en mer stabil verksamhet som har bättre förutsättningar att stå emot lågkonjunkturer och marknadsutmaningar.

– Genom att förbättra vår infrastruktur, öka digitaliseringsgraden och investera i hållbarhet skapar vi förutsättningar för en hållbar verksamhetsutveckling. Vi har redan många initiativ på gång inom dessa områden och nu är det vår uppgift att få god utväxling på dem, fortsätter Henrik.

Fokus på säkerhet, hållbarhet och infrastruktur

I den nya organisationen får säkerhet, hållbarhet och miljöfrågor ett tydligare fokus.

– Att vi bedriver en hållbar och säker verksamhet är vårt ”license to operate” och dessa frågor har blivit alltmer aktuella under de senaste åren och därför har vi skapat en avdelning som specifikt arbetar med dessa områden, säger den nya Utvecklingschefen Tony Ortenlöf.

Den nya strukturen ger företaget bättre förutsättningar att både möta och förutse framtida krav, utmaningar och kundbehov på dessa områden. I linje med den långsiktiga strategin prioriteras stort fokus på arbete med infrastrukturen i och kring de båda hamnarna i Varberg och Halmstad.

– Att fortsätta utveckla vår infrastruktur är avgörande för att kunna erbjuda säkra och hållbara lösningar som stödjer både våra kunders behov och våra egna högt ställda mål, tillägger Tony.

I teamet ingår också Ulf Rosen som Miljö- och Säkerhetschef.

Satsning på arbetsmiljö och medarbetarutveckling

För den nya HR-chefen Elin Isaksson, som ersätter Solweig Hagselius som går i pension, är inriktningen tydlig: att stärka den psykosociala arbetsmiljön och vidareutveckla bolagets kultur så att alla trivs och presterar på sitt bästa.

– Jag ser det som min viktigaste uppgift att vara närvarande och stötta chefer och medarbetare genom de förändringar och den utveckling vi står inför. Genom tydlighet i förväntningar och säkerställande av rätt kompetens på plats skapas en trygg och produktiv arbetsmiljö, förklarar Elin.

För att stärka medarbetarengagemanget och trivseln har Hallands Hamnar nyligen gjort en omfattande satsning på arbetsmiljöutbildning, något som Elin beskriver som ”en fantastisk insats”. Dessutom läggs stor vikt vid företagets kärnvärden – att vara modiga, schyssta och utvecklande – som en grund i det dagliga arbetet.

Elin har en ambitiös vision för kompetens- och ledarskapsutveckling inom företaget.

– Vi ska vara en attraktiv arbetsgivare med bra och säker arbetsmiljö, goda förutsättningar för utveckling och vi ska trivas och ha roligt på jobbet, säger Elin.

Sist men inte minst ser Elin värdet i att kontinuerligt förbättra HR-processerna.

– Vi har nyligen infört slumpmässiga drogtester och individuell lönesättning för tjänstepersoner, vilket jag ser som positiva förbättringar, säger hon.

Sammanfattningsvis lyfter HR-chefen fram ett stort engagemang och en stark grundläggande struktur i verksamheten – två faktorer som bådar gott för Hallands Hamnars framtid.