Nyheter

Oracle AI-agenter hjälper HR-chefer att förbättra medarbetarupplevelsen

Nya rollbaserade AI-agenter, inbäddade i Oracle Fusion Cloud HCM, hjälper HR- och företagsledare att få sina medarbetare att uppnå nya produktivitetsnivåer.

Oracle har presenterat nya rollbaserade AI-agenter i Oracle Fusion Cloud Human Capital Management (HCM) för att hjälpa HR- och företagsledare att förändra medarbetarupplevelsen och optimera personalens produktivitet. De nya agenterna automatiserar långdragna arbetsflöden för att frigöra den mänskliga potentialen och ge medarbetarna möjlighet att lägga sin tid på meningsfullt arbete. De nya AI-agenterna är tillgängliga för Oracles kunder i dag.

– Den tid anställda lägger ner på komplexa HR-processer kan kännas överväldigande och distrahera från det primära arbetsansvaret, säger Chris Leone, vice vd för applikationsutveckling på Oracle. De nya AI-agenterna i Oracle Cloud HCM hjälper HR- och företagsledare att automatisera några av de mest tidskrävande uppgifterna, exempelvis karriärplanering och tidsrapportering, så att de anställda kan fokusera på det arbete som verkligen är viktigt. De kan också hjälpa hela personalstyrkan att uppnå helt nya produktivitetsnivåer.

De nya AI-agenterna, som är inbäddade i Oracle Cloud HCM, hjälper till att förbättra medarbetarupplevelsen och öka produktiviteten genom att tillhandahålla skräddarsydd karriärsupport, automatisera administrativa uppgifter och effektivisera många komplexa processer från personalintroduktion och avtal till medarbetarutvärderingar och förmåner. De nya AI-agenterna stöder bland annat: 

Karriär- och prestationsutveckling:

Karriärplaneringsguide: Hjälper anställda att skapa handlingsplaner för karriärutveckling. Agenten kan till exempel föreslå rekommenderade karriärmål baserat på en persons medarbetarprofil, tillhandahålla en potentiell handlingsplan för att uppnå dessa mål och sammanfatta tillgängliga kompetensutvecklings- och karriärutvecklingsaktiviteter baserat på erfarenhet och intressen.

Prestations- och målassistent: Hjälper medarbetare att sätta upp och uppnå prestationsmål. Agenten kan till exempel föreslå sätt att förbättra målskrivning och utveckla potentiella planer för att hjälpa anställda att nå sina sina mål före medarbetarutvärderingar.

Utbildningsrådgivare: Hjälper anställda att hitta utbildningsmöjligheter för att utveckla sina färdigheter och karriärer. En agent kan till exempel rekommendera specifika vidareutbildnings- och utvecklingsmöjligheter till anställda baserat på deras unika vidareutbildningshistorik, aktuella färdigheter och framtida karriärmål.

Ersättnings- och förmånshantering:

Tidsrapportassistent: Hjälper medarbetare att automatisera inlämningen av tidsrapporter. Agenten kan till exempel underlätta inlämning av korrekta tidrapporter i tid och bekräfta korrekt registrering av arbetade timmar.

Preliminärskattsguide: Hjälper medarbetare att förstå och välja rätt preliminärskatt.

Analytiker av ersättningsriktlinjer: Hjälper chefer med lönebeslut för sina team. Agenten kan till exempel ge insikter och information om marknadstrender och företagspolicyer gällande ersättning för nyanställda och befordringar.

Ledighets- och frånvaroanalytiker: Hjälper medarbetare att navigera ledighets- och frånvaropolicyer. Agenten kan till exempel hjälpa till med ledighetsförfrågningar och hjälpa anställda att förstå sina rättigheter och förmåner för enskilda omständigheter.

Hantering av medarbetarlivscykel:

En introduktionsassistent för nyanställda: Hjälper nyanställda att smidigt navigera genom introduktionsprocessen. Agenten kan till exempel ge stöd åt nyanställda under de första dagarna, med information om företagets policyer, kultur och viktiga resurser.

Jobbsökaranalytiker: Hjälper medarbetare att identifiera och förbereda sig för nya möjligheter inom organisationen. Agenten kan till exempel erbjuda CV-tips, intervjucoachning och jobbsökningsstrategier för att främja karriärsutveckling och stödja intern rörlighet.

Förmåns- och belöningsanalytiker: Hjälper anställda att få ut så mycket som möjligt av företagsförmåner. Agenten kan till exempel informera anställda om företagsförmåner som de har tillgång till och flagga för belöningar som de är kvalificerade för. Agenten kan också hjälpa chefer genom att ge information om policyer och belöningsprogram som de kan erbjuda sina team.

Personuppgifts- och anställningsinformationsassistent: Hjälper anställda att hålla sina profiler uppdaterade och få åtkomst till information om anställningsmilstolpar. Agenten kan till exempel hantera och uppdatera person- och anställningsinformation och tillhandahålla information om livscykelhändelser för medarbetare som befordringar, överföringar och omplaceringar för att se till att företagets policyer efterlevs.

Anställningsavtalsanalytiker: Hjälper anställda att hantera sina anställningsavtal. Agenten kan till exempel granska ett kontrakt och sammanfatta klausuler som hjälper den anställde att förstå avtalsvillkoren.

Som del avOracle Fusion Cloud Applications Suite är Oracle Cloud HCM utformat för molnet och är en komplett lösning som kopplar ihop alla personalprocesser från anställning till pension i hela företaget med en inbyggd plattform för personalupplevelser och inbäddade AI-funktioner. Genom att sammanföra alla person-, arbets- och kompetensdata på en plattform har HR-teamet tillgång till en enda informationskälla som de kan använda till att förmedla sin personalstrategi. Dessutom fungerar den inbyggda AI-funktionen som en rådgivare som analyserar personaldata, genererar innehåll och kommer med rekommendationer och viktiga insikter som hjälper till att förbättra verksamheten.

Mer information om Oracle Cloud HCM-applikationer finns på oracle.com/hcm.

Bild: fahribaabdullah14