Nyheter

Tickande skattebomb för Sveriges vanligaste bilar

Just nu pågår det förhandlingar om regeringen ska låta den nya körcykeln WLTP slå med full kraft från och med den första januari 2020, eller om man på något sätt ska kompensera för de skattehöjningarna som då skulle slå mot en rad av Sveriges vanligaste bilmodeller.

Enligt uppgifter är det framförallt Miljöpartiet som trycker på för att den nya körcykeln ska införas utan någon kompensation medan Centerpartiet och Socialdemokraterna är för en kompensation, skriver fPlus.

När fPlus har frågatsina läsare om hur de ser på saken är en majoritet, 60 procent, för att regeringen ska justera skatten för att dämpa de stora skatteeffekterna.

Detta håller även Bil Swedens vd, Mattias Bergman, med om till hundra procent.

– Det är ju samma bil med samma miljöeffekter den 31 december som den 1 januari och det är bättre att fasa in en ny beskattningen gradvis. Självklart ska alla fordon bära sina samhällsekonomiska kostnader på sikt, men eftersom bonus malus ska ses över 2021, bör man vänta med att göra denna förändring tills då och fortsätta ett år till med dagens körcykel NEDC.

– Men jag tror att regeringen kommer att införa någon slags skattekompensation för vissa fordon. Frågan är hur stor den blir. Flera länder i Europa som infört den nya testcykeln har kompenserat för de högre WLTP-värdena, fortsätter Mattias Bergman till fPlus.

– Om man låter WLTP slå fullt ut kommer många av laddhybriderna bli malus och ointressanta på marknaden. De fyller nu en viktig funktion i klimatomställningen, och om bara två år kommer utbudet av el-fordon att vara mycket större. Det blir rättvisare mot konsumenterna eftersom det då finns fler valmöjligheter.