Nyheter

Först i Europa med 24-meters helelektriska bussar

Malmö storsatsar på kollektivtrafiken.  Detta är frukten av ett nytt samverkansavtal mellan Skånetrafiken och  trafikföretaget  Nobina  i  syfte  att  förbättra och bygga ut kollektivtrafiken i Malmö fram till 2027.

Avtalet innebär att nya helelektrifierade MalmöExpressen-linjer ska införas i enlighet med det storstadsavtal som Region Skåne och Malmö stad ingått med regeringen om kollektivtrafiksatsningar och 28 550 nya bostäder.

I samverkan med Malmö Stad har ambitionsnivån höjts och man har enats om helt nya trafiklösningar där bästa möjliga framkomlighet i staden nu och i framtiden är en bärande faktor.

Tillsammans ska parterna arbeta med trafikplaneringen över hela dygnet och mellan linjer för att eftersträva rätt utbud anpassat efter resenärernas behov.

Samarbete kommer att ske kring detaljerad tidtabellplanering och nya tekniska hjälpmedel för att nå hög punktlighet. Skånetrafiken och Nobina kommer även att titta på mönster och behov och göra justeringar av linjesträckningar, hållplatsplaceringar och turtäthet för att förbättra för resenärerna.

Avtalet gäller från den 12 december 2021 och kommer att sträcka sig till juni 2027. I samband med detta så förlängs även trafikavtalen Malmö C och Malmö Södervärn med tre år, från juni 2024 till juni 2027. Det sammanlagda värdet på det utökade samverkansavtalet är cirka 2,1 miljarder på tre år.

— I takt med att Malmö växer utvecklar vi kollektivtrafiken för att fler ska kunna resa ännu mer bekvämt, snabbt och smidigt. Våra resenärer gör redan ett hållbart val genom att resa kollektivt och med dessa nya fordon blir resan en ännu viktigare insats för att minska utsläppen. Jag är stolt över att vi är först ut i landet med en så omfattande elektrifiering av storstadstrafiken, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden Region Skåne. 

Redan i juni nästa år startar trafiken på den nya MalmöExpressen, linje 8. Sträckan mellan Lindängen-Hermodsdal-Västra Hamnen kommer att trafikeras av 21 stycken, 24 meter långa, elektriska så kallade Bus Rapid Transit-bussar. Bussarna blir unika i sitt slag och är de första helelektriska 24-metersbussarna i Europa. Under kommande år förstärks Malmötrafiken med totalt fyra nya busstråk anpassade för MalmöExpressen-linjer, med god framkomlighet och plats för fler resenärer.

— Malmö ska vara Europas smartaste trafikstad. Den utvecklade tekniken för att läsa data gör det lättare att förstå vad som passar resenärerna i kollektivtrafiken och hjälper oss att planera rutter, hållplatser och service. Med tysta, eldrivna expressbussar och trivsamma hållplatser gör vi tillsammans kollektivtrafiken till ett självklart val för alla som inte har möjlighet att cykla eller gå, säger Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande i Malmö.

Saman Tondnevis är affärsområdeschef för buss på Skånetrafiken. Han lyfter vikten av framkomlighet:

— Genom god infrastruktur får busstrafiken likvärdiga förutsättningar som personbilarna och då skapar vi tillsammans en ännu mer attraktiv kollektivtrafik. Detta i sin tur gör så alla fordon inklusive personbilarna får plats i staden, bilköerna och antal fordon i rörelse minskar, vilket leder i sin tur till en tystare och tryggare stad som har mer grönområden, bostäder och näringsverksamheter än gator och parkeringsplatser, säger han.

Parterna är också överens om ambitionen att påbörja trafik med självkörande fordon i minst ett område i Malmö. Ett förslag på lokalisering och genomförande kommer att presenteras redan under 2022. Därutöver genomförs en kraftansträngning för att med ny teknik förbättra punktligheten i hela stadstrafiken.

— Att möta Skånetrafikens höga ambitioner kommer att kräva mycket av oss. Det känns oerhört spännande, vi ser fram emot att få kavla upp ärmarna och arbeta ännu hårdare med Malmös utveckling, säger Magnus Af Petersens, marknadsdirektör på Nobina.