Nyheter

Sverige vill se tuffare EU-mål för koldioxidutsläpp från bilar

Regeringen välkomnar EU-kommissionens förslag till att införa skärpta EU-mål för genomsnittliga utsläpp av koldioxid från nya lätta fordon, men anser att EU-kommissionens ambitionsnivå för utsläppsmålen är allt för låg.

För att nå målen i Parisavtalet kommer det att krävas stora utsläppsminskningar inom transportsektorn. Sverige har antagit ett nationellt mål om att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent till år 2030, jämfört med 2010. För att nå målet är ambitiösa EU-regler på transportområdet avgörande. I slutet av förra året kom EU kommissionens förslag till nya bindande mål för utsläpp från nya bilar och lätta nyttofordon.

EU-kommissionen föreslår bland annat:

  • Till 2025 ska utsläppen av koldioxid från nya lätta fordon minska med 15 procent, jämfört med 2021 års nivå.
  • Till 2030 ska utsläppen minska med 30 procent, jämfört med 2021 års nivå.
  • Under 2021 ska fordonens utsläpp räknas om enligt den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), som bättre avspeglar utsläpp i verklig körning än den nuvarande metoden.

Förslaget har granskats av svenska myndigheter och regeringen har utifrån deras analys landat i att målen för både 2025 och 2030 behöver skärpas väsentligt jämfört med EU-kommissionens förslag.

− Det här förslaget är alldeles för svagt för att vi ska kunna nå våra mål på ett effektivt sätt. Regeringen vill se en kraftig höjning av ambitionen, säger miljöminister Karolina Skog.

Regeringen anser att målen bör vara 25 procents reduktion till 2025 och 50 procents reduktion till 2030, jämfört med 2021 års nivå. Imorgon, den 20 juni, ska Karolina Skog samråda om regeringens förslag med riksdagens EU-nämnd, inför att EU:s miljöministrar ska diskutera de nya målen på miljörådsmötet i Luxemburg den 25 juni.