Nyheter

Korrekt märkning är helt avgörande för livsmedelssäkerheten

Korrekt märkning av mat när det kommer till allergener och näringsinformation är avgörande inom livsmedels- och dryckesindustrin, inte bara för att säkerställa att tillverkare och återförsäljare följer gällande riktlinjer och lagstiftning, utan även för att garantera konsumenternas trygghet.

Det här skriver Ken Moir, VP Marketing, NiceLabel.

Regelverket The European Union Food Information for Consumers Regulation (EU FIC), som trädde i kraft i slutet av 2014, styr hur information om mat och allergener ska förmedlas ut till allmänheten.

Livsmedelsverket, den statliga myndigheten för livsmedelsfrågor i Sverige, har t ex ett särskilt regelverk för hur vanliga allergiframkallande ingredienser ska märkas ut på förpackningen. Reglerna gäller alla de företag som arbetar inom livsmedels- och dryckesindustrin.

Korrekt märkning av mat är avgörande då livsmedelsallergier kan resultera i sjukdomar och i vissa extremfall leda till döden.

Att garantera konsumenternas säkerhet har högsta prioritet, men frågan är om det vidtas tillräckliga åtgärder för att garantera att företag följer riktlinjerna, samt om dessa riktlinjer är tillräckligt omfattande. Visserligen finns tydliga regler för hur livsmedel ska märkas, men det finns samtidigt en skillnad mellan färdigförpackad mat, som kräver tydliga etiketter med information om ingredienser och allergener på förpackningen, och mat som förpackas på plats, inklusive smörgåsar och bakverk, där allergenvarningar måste visas på hyllan eller förmedlas muntligen till konsumenterna.

Tiderna förändras, vilket framgår av de nya regler som fastställts av EU FIC, och flera nationsspecifika förändringar som baserats på enskilda fall har genomförts. Det finns ett förnyat fokus på att strama åt lagarna kring allergenmärkningar, inte minst i USA. Där gör nu amerikanska Food and Drug Administration en översyn av landets näringsvärdesmärkning och år 2020 (eller 2021 beroende på affärsstorlek) kommer etiketterna att se helt annorlunda ut. Syftet är att göra information tydligare för konsumenterna, samt att inkludera nya förklaringar och vitaminkrav för att minska risken för kroniska sjukdomar.

Oavsett var företagen befinner sig i livsmedelsbranschen, så måste de numera inte bara följa gällande lagstiftning utan även vara flexibla nog att hantera framtida förändringar.

Utmaningen för många återförsäljare ligger i att säkerställa märkningens riktighet, samtidigt som de måste upprätthålla balansen mellan kostnader och kundsäkerhet. Detta gäller såväl oberoende småföretag som de som ingår i riksomfattande livsmedelskedjor. Grundstenen i ovanstående är märkningsprocessen och den teknologi som används för att stödja den. På hela resan, från design och kvalitetssäkring av etiketter till utskrift, kan processen stöta på problem.

Den viktigaste ingrediensen för märkning är att de faktiska allergenerna, såsom vete, ägg, nötter och soja, tydligt måste framgå på etiketten, t ex genom att de särskilda ingredienserna skrivs med fet stil eller olika färger. Processen med att utforma sådana etiketter kan vara komplex – framför allt om de behöver kunna tillgås och skrivas ut av olika användare över ett helt affärs- eller franchise-nätverk.

Många märkningsdesignsystem faller inom ramen för IT, vilket innebär att ett endast ett begränsat antal personer har tillgång till systemen, samtidigt som många företag saknar förmågan att snabbt kunna utforma eller göra ändringar i etiketterna. Dessutom är själva kvalitetssäkringsprocessen kritisk och kan innebära hinder för att snabbt och effektivt få fram etiketter till slutanvändare.

Ett etiketthanteringssystem kan göra det lättare för alla användare (med rätt åtkomst och behörighet) att både utforma nya etiketter och göra ändringar i de befintliga, så att de snabbare når marknaden och garanterar en effektiv strömlinjeformad process. Detta är särskilt viktigt för de livsmedels- och dryckesåterförsäljare som har flera butiker över hela landet.

Etiketthanteringssystem inkluderar även funktionaliteten att automatisera kvalitetssäkringsprocessen, vilket gör design- och utskriftsprocessen så mycket snabbare. Detta gör även processen mer exakt och mindre felbenägen, samt eliminerar risken att oriktiga uppgifter skrivs ut, vilket är kritiskt för mat- och dryckesmarknaden. Tillsammans med automatiseringen finns även en verifieringsfunktion för att kunna se vem i kedjan som har ändrat vad och vilka etikettändringar som gjorts – återigen en kritisk del för att kunna säkerställa spårbarhet, säkerhet och samklang.

Ett etiketthanteringssystem förenklar även förändringsprocessen. För det mesta kan etiketterna hanteras från en central plats (som t ex huvudkontoret), justeras enligt gällande krav och sedan tillgås av personal i butiker över hela landet. På så sätt kan de försäkra sig om att etiketterna de skriver ut och använder är baserade på den senaste och mest korrekta informationen, återigen en kritisk faktor för märkning av mat och allergener.

Företag kommer framöver att ständigt fortsätta möta utmaningar kring ökad konkurrens, nya bestämmelser och behållandet av kunder. När det gäller märkning är insatserna ännu högre. Livsmedels- och dryckesföretag måste vara flexibla för att anpassa sig till marknadsförändringar och ha de effektivaste processerna på plats för att säkerställa att etiketterna är korrekta, tillgängliga och kompatibla. Oavsett om det innebär att implementera lokalbaserade etiketthanteringssystem eller att vända sig till molnet för hjälp blir utgången densamma – bättre märkning och större säkerhet för konsumenterna.

Av: Ken Moir, VP Marketing, NiceLabel