Nyheter

Försämrad punktlighet för tågen 2018

Under flera år har tågens punktlighet till slutstation varit i stort sett oförändrad. Under 2018 försämrades däremot punktligheten sett till hela året. Det visar ny preliminär officiell statistik från Trafikanalys.

När 2018 summeras blir punktligheten för de planerade persontågen knappt 88 procent. Det är en försämring jämfört med helåren 2013–2017 som varit relativt stabila med en punktlighet runt 90 procent. Det totala antalet förseningstimmar steg till nästan 63 000 under 2018 jämfört med nästan 47 000 året innan.

– Branschen jobbar mot målet år 2020 att minst 95 procent av tågen ska nå sin slutstation inom max fem minuter efter tidtabell. Förhoppningsvis kommer vi märka av det i statistiken framöver, och att även resenärerna upplever förbättringar, säger Henrik Petterson, kvalificerad statistiker på Trafikanalys.

Pendeltåg och andra kortdistanståg, som utgör ungefär hälften av alla framförda tåg, brukar vara mest tillförlitliga. Hela 92 procent av dem kom fram till sitt slutmål senast fem minuter efter tidtabell under 2018. Det är framför allt fjärrtåg och andra interregionala långdistanståg, som är betydligt färre i antal, som har haft svårt att hålla tidtabellen. Knappt 72 procent av dem anlände inom fem minuter, vilket kan jämföras med en punktlighet på drygt 78 procent 2017.

Det fanns både toppar och dalar i punktligheten under 2018. Högst var punktligheten i december med drygt 91 procent och lägst i maj med drygt 85 procent. Punktligheten förbättrades under slutet av året och var som bäst under fjärde kvartalet, 89 procent.

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik med titeln Punktlighet på järnväg 2018 kvartal 4. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Trafikverket har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.