Nyheter

Flygplatsövervakning med drönare för förbättrad flygsäkerhet

Framtidens flygplatser kommer att vara allt mer automatiserade och fjärrstyrda, och drönare förväntas vara en del i den dagliga verksamheten. Projektet ASAS, Airport Surveillance for Airport Safety, leds av RISE och genomförs i samarbete med LFV (Luftfartsverket), Sveriges regionala flygplatser, Örnsköldsvik Airport och FlyPulse.

Projektet ska demonstrera drönarlösningar som hjälper till att automatisera verksamheten, förbättra säkerheten, optimera resursutnyttjandet och minska miljöpåverkan vid flygplatser.

2015 introducerade LFV (Luftfartsverket) världens första Remote Tower Center med vilket trafikledningen för Örnsköldsvik Airport kunde fjärrstyras från Sundsvall/Midlanda Airport. 2017 började man använda uppkopplade fordon för att förbättra säkerheten. Fysiska stoppljus ersattes med digitala signaler för att förhindra att fordon närmade sig landningsbanan utan tillstånd.

För att driva utvecklingen inom flygplatsautomatisering vidare har LFV i samarbete med Örnsköldsvik Airport startat ett program med visionen om den ”autonoma flygplatsen”. Här ska framtidsinriktade lösningar testas och utvärderas för säkra, kostnadseffektiva och fjärrstyrda automatiserade flygplatser. Ett område som ska utforskas är integration av drönarlösningar i den dagliga verksamheten.

Att inspektera flygplatser innebär många rutinuppgifter som att övervaka galler, spana efter vilda djur och inspektera landningsbanor. Det är uppgifter som vanligtvis är tidskrävande och arbetsintensiva och innebär utsläpp när fossildrivna fordon används.

– Istället för att köra ett terrängfordon för att kontrollera flygplatsens stängsel kan eldrivna drönare användas för automatisk kontroll och streama livevideo till personalen. Detta kommer att spara betydande mängder tid och daglig bilkörning och därigenom minska kostnader och fordonsutsläpp, säger Jonas Didoff, projektledare för LFVs räkning. Med avancerade detekteringstekniker kan systemet också larma personalen om staketskador uppstår eller djur finns på flygplatsens område.

Projektet drar nytta av den erfarenhet av drönarutveckling som finns hos FlyPulse och kommer att leverera drönarlösningar som är skräddarsydda för flygplatsernas behov.

– Flygplatsen är en speciell miljö där nära samspel med flygledare och myndigheter behövs. Våra drönarlösningar måste kunna hantera flygplanen och arbeta dag som natt samt i svåra väderförhållanden, säger Jan Björn, VD på FlyPulse.

RISE leder projektet och kommer att bidra med sina kompetenser inom trådlös kommunikation och automation för utveckling av drönare samt affärsutveckling.

– Vi måste utvärdera olika kommunikationslösningar för att säkerställa tillgänglighet och tillförlitlighet för fjärrstyrning och dataöverföring. 5G är ett område som vi kommer att titta närmare på, säger Lei Chen, senior forskare vid RISE. Dessutom kommer vi att undersöka hur en sömlös integrering av en sådan lösning kan göras i det nuvarande driftproceduren och skapa en innovationsplattform för framtida avancerade intelligenta funktioner.

Projektet pågår i 14 månader och kommer att demonstreras i mitten av 2019. Projektet finansieras av VINNOVA genom deras program för framtidens drönare.

På bilden syns en av de drönare från FlyPulse som kommer att användas i forskningsprojektet ASAS, Airport Surveillance for Airport Safety, vid Örnsköldsvik Airport.
Foto: FlyPulse