Nyheter

Gartner rankar Snowflake som ledare inom Data Management-lösningar för Analytics

Snowflake Computing, vilka erbjuder datalager som tjänst, meddelar att företaget rankas som Ledare i Gartners 2019 Magic Quadrant for Data Management Solutions for Analytics report.

Snowflakes helt molnbaserade datalager ger dagens företag unika möjligheter att förse alla användare med information baserad på all relevant data. De funktioner som gör detta möjligt omfattar Secure Data Sharing (utan krav på att flytta eller kopiera data), svårslagen flexibilitet i linje med lösningens funktioner för instant elasticity, prissättning på sekundnivå, och möjlighet att köra lösningen över flera moln. Dessa är några av de funktioner som Snowflake menar kommer att driva på utvecklingen inom data management, data warehousing och data analytics.

Enligt Gartner, ”omfattar Ledarkvadranten en mix av traditionella och stora företag som generellt sett har anpassat sig till de förändringar som sker i marknaden för Data Management Solutions for Analytics (DSMA). De har alla en molnstrategi och alla har en vision som gör att de kan vända sig till en bredare publik än den traditionella marknaden för data warehousing. Samtliga leverantörer i Leadarkvadranten har en trovärdig och välutvecklad strategi för att adressera alla fyra use-cases som definierats inom DMSA samt den bredd som definieras i Gartners DAIM (Data and Analytics Infrastructure Model). Inom Ledarkvadranten finns betydande resultatvariationer i förhållande till såväl vision som genomförande.

Detta påvisar de olika styrkorna för de olika leverantörerna och vad de väljer att fokusera på. I de flesta fallen har de återkommande Ledarna kapitaliserat på “grundläggande styrkor”, samtidigt som de adresserar ny efterfrågan på marknaden kring innovativa prissättningsmodeller, nya modeller för införande, exempelvis i molnet och ett bredare erbjudande som inkluderar en modern plattform för DMSA. Nya leverantörer i Ledarkvadranten påvisar en stark vision och framgångsrikt arbete med att genomföra visionen på marknaden – vilket visar sig I form av ökat antal kunder, förmåga att behålla kunder och kännedom på marknaden.”

Rob Smoot, VP of Product Marketing på Snowflake säger att Gartners analys stämmer väl överens med Snowflakes mål göra det möjligt för alla företag att bli datadrivna. De funktioner som är särskilt starka och som i hög grad ligger till grund för den stora kundtillströmningen, vilken tredubblades under 2018, är alla unika fördelar som är kopplade till företagets helt molnbaserade arkitektur. Funktionerna omfattar en kombination av flexibiliteten i big data-plattformar och den realtidsbaserade “infinite elasticity” som molnet möjliggör – allt till en bråkdel av kostnaden som andra lösningar medför. Samtidigt omfattar Snowflakes lösning de fördelar som finns med mer traditionell data warehousing med den SQL-baserade lösningen. Därigenom kan företag tillgodogöra sig de verktyg, den kunskap och de processer som de redan investerat mycket i under åren.

– Vi är glada att Gartner har uppmärksammat Snowflakes vision både ur ett “completeness” och ett ”ability to execute”- perspektiv, säger Rob Smoot. Alla företag efterfrågar numera databaserade insikter. Man kan tala om en dataekonomi som bara växer, och verksamheter behöver en lösning som ger bästa möjliga output men som samtidigt är enkel och säker att köra. Gartners rapport är ett kvitto på att vi sätter våra kunder främst.

Gartners rapport omfattar 19 leverantörer utifrån deras förmåga att genomföra det de lovar (ability to execute) och hur komplett de anser att företagens vision är (completeness of vision). Detta ligger sedan till grund för Gartners Magic Quadrant for Data Management Solutions for Analytics. Den axel som visar ”ability to execute” omfattar sju kriterier: produkt eller tjänst, service, övergripande lönsamhet, försäljningsmodell/prissättning, marknadens mottagande, genomförande av marknadsföring, kundupplevelsen och operations. Den andra axeln, “completeness of vision”, omfattar åtta kriterier: hur väl leverantören förstår marknaden, marknadsstrategi, försäljningsstrategi, produktstrategi, affärsmodell, vertikal strategi, innovation och geografisk strategi.

I augusti 2018 släppte Gartner också en rapport baserad på kunduttalanden – en så kallad “Voice of the Customer”-rapport. Undersökningen omfattade särskilda mätkriterier som övergripande omdöme, produktkvalitet, kontraktsförhandling, integration/driftsättning och övergripande upplevelse kring service och support. I augusti, och nu igen I början av 2019, efter att Snowflake fått ännu fler omdömen, landade det övergripande resultatet på 4,7 av 5,0 möjliga inom marknaden för Data Management Solutions for Analytics. Det baseras på 72 omdömen fram till och med 22 januari 2019.