Nyheter

Sveriges Hamnar: ”Kraven hamnarbetarna begärt och beviljats”

Innan varslen om strejk i hamnarna kom pågick det förhandlingar mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar. Arbetsgivarna erbjöd både då och tidigare ett antal förslag till kollektivavtal. Men hamnarbetarna tackade nej, trots att avtalsförslagen innehöll alla de rättigheter som de krävde att få.

Det här framgår i et uttalande från Tobias Holdstock, Näringslivets Mediaservice:

”Hamnarbetarnas krav har bland annat handlat om rätten att utse skyddsombud, rätten till facklig tid, rätten att företräda sina medlemmar i en förhandling och så vidare. Just skyddsombuden är en återkommande fråga för Hamnarbetarna. Hans Håkansson, ordförande i Hamnarbetarförbundets avdelning 121, hävdade den 23 januari i Blekinge läns tidning att ”nu får vi inte ha några skyddsombud och vi får inte ha någon tid att arbeta fackligt. Det enda vi varit inblandade i är personärenden”. Detta har Hamnarbetarförbundet nu erbjudits. Men tackat nej till.

Här är kraven som Hamnarbetarförbundet har begärt och beviljats, förutsatt att de skriver under det av medlarna erbjudna avtalet är:
Rätten att utse skyddsombud.
Rätten att delta i och påverka skyddsarbetet på arbetsplatserna.
Utökad rätt att företräda sina medlemmar i fackliga förhandlingar (de har redan, genom Medbestämmandelagen (MBL) viss rätt till detta.
Rätten till facklig tid, det vill säga rätt att utse företrädare som får betalt av arbetsgivaren att arbeta fackligt.
Rätt till fackliga lokaler på arbetsplatserna.

Detta får Hamnarbetarförbundet också, även om de inte särskilt har begärt det:

Rätt till övergripande information från arbetsgivaren om verksamheten med mera.
Styrelserepresentation.

Erland Olauson, tidigare avtalssekreterare på LO och den som på regeringens uppdrag utredde strejkrätten konstaterar att:

– Med ett andrahandsavtal kan Hamnarbetarförbundet på samma sätt som Transport företräda medlemmar i tvister, mbl-förhandla och så vidare. De får samma rättigheter, säger han till tidningen Lag och avtal.

Det är inte möjligt att genom andrahandsavtalet ge Hamnarbetarförbundet rätten att förhandla lokala avtal. Företaget Shorelink skrev ett lokalt avtal med Hamnarbetarförbundet, trots det befintliga kollektivavtalet med Transport. Transport gick till domstol och Arbetsdomstolen dömde till Transports fördel. Arbetsgivaren begick enligt domstolen ”flagranta brott” mot Hamn- och stuveriavtalet och dömdes därför till dryga böter. Därför är det inte möjligt att genom andrahandsavtalet ge Hamnarbetarförbundet rätten att förhandla lokala avtal.”

Av Tobias Holdstock, Näringslivets Mediaservice