Nyheter

Nya Kia ProCeed – mer än en vanlig kombi

Elegant och sportig som en coupé. Och kombibilens praktiska utrymmen. Nya Kia ProCeed kombinerar det bästa av två världar. 

Efter att ha premiärvisats på den internationella bilsalongen i Paris under hösten är det nu dags för lansering på den svenska marknaden. Kia ProCeed är en bil designad, utvecklad och konstruerad för europeiska kunder som ställer höga krav på sina bilar.

Namnet är ett arv från Kia pro_cee’d, men där föregångaren var en tredörrars halvkombi är den nya modellen en så kallad shooting brake som skapar ett eget segment i mellanklassen bland volymmärkena. Med sin låga och slanka kaross ger den en lyxig känsla av en elegant coupé samtidigt som generösa utrymmen gör att bilen även fyller samma funktioner som en praktisk familjekombi.

I fronten påminner designen om släktskapet till Grand Turismo-modellen Kia Stinger. Taklinjen sluttar från b-stolpen och hela vägen bakåt för att ge en mer mjuk och och elegant sidoprofil. Den karaktäristiska bakåtvända hajfenan i fönsterlinjen är hämtad från konceptbilen som visades på bilsalongen i Frankfurt hösten 2017.

Designen baktill karaktäriseras av sin låga rundade form och breddade stötfångare, tillsammans med LED-bakljus som sveper över hela bakluckan. Också interiören är påkostad och sofistikerad, och har kryddats med detaljer som framhäver ProCeeds sportiga framtoning.

Den eleganta sportkombin är den tredje karossvarianten av helt nya Ceed-generationen, där en femdörrars halvkombi samt kombimodellen Sportswagon redan lanserats. Kia ProCeed blir ett tufft och sportigt alternativ till en traditionell kombibil i mellanklassen.
Ceed-familjen har tagits emot väl av både bilköpare och motorjournalister. Till exempel är Ceed nominerad som en av sju kandidater till den prestigefulla titeln ”Car of the Year”.

Trots att bakrutan lutar mer horisontellt jämfört med både Sportswagon och 5-dörrarsmodellen erbjuder ProCeed både på stora och flexibla utrymmen. Bagageutrymmet är lätt åtkomligt via en låg lasttröskel och hela 594 liter får plats, att jämföra med Sportswagon som rymmer 625 liter. Baksätets ryggstöd är fällbart, i GT-versionen dessutom tredelat 40:20:40 vilket skapar ännu större flexibilitet. Här finns också en elektriskt manövrerad baklucka.

Ceed-modellerna byggs på samma plattform (K2) med 2 650 mm mellan hjulaxlarna. Kia ProCeed mäter 4 605 millimeter på längden, vilket är 5 mm längre än Sportwagon. Samtidigt är karossen 43 mm lägre och fjädringen har sänkts jämfört med kombin.
GT-versionens chassi har fintrimmats för vassare köregenskaper av koncernens särskilda utvecklingsavdelning, under ledning av Albert Biermann, tidigare BMW M.

Kias senaste infotainmentsystem är standardutrustning i ProCeed. Här ingår bland annat Apple CarPlay™ och förberedelse för Android Auto™. Ett stort antal moderna säkerhetsfunktioner, som till exempel trötthetsvarnare, dödavinkelvarning och autobroms, finns också i alla versioner av modellen. Adaptiv farthållare finns som tillval för GT Line och ingår i GT-versionen.

Vid lanseringen i Sverige erbjuds två bensinmotoralternativ och utrustningsnivåer. ProCeed GT Line 1,4T-GDi med en turbomotor på 140 hästkrafter och maximalt vridmoment 242 Nm och ProCeed GT som har en 1,6-liters turbomotor på 204 hästkrafter och 265 Nm. Båda motoralternativen har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Förbrukning enligt körcykeln NEDC: 5,7–6,2 l/100 km och CO₂-utsläpp 130-142 g/km; enligt körcykeln WLTP: 6,3–7,2 l/100 km och CO₂-utsläpp 143–163 g/km.

Bild: Kia