Nyheter

Transportföretagens VD: Hamnarbetarförbundet har redan fått sina krav uppfyllda

Hamnarbetarförbundet har erbjudits allt de har begärt, så när som på en sak: ett så kallat förstahandsavtal. Arbetsmarknadsnytt har synat alla kraven.

Hamnarbetarnas krav har bland annat handlat om rätten att utse skyddsombud, rätten till facklig tid, rätten att företräda sina medlemmar i en förhandling och så vidare. Just skyddsombuden är en återkommande fråga för Hamnarbetarna.

Hans Håkansson, ordförande i Hamnarbetarförbundets avdelning 121, menade den 23 januari i Blekinge läns tidning att ”nu får vi inte ha några skyddsombud och vi får inte ha någon tid att arbeta fackligt. Det enda vi varit inblandade i är personärenden”.

Detta har Hamnarbetarförbundet nu erbjudits. Men tackat nej till.

Transportföretagens vd Mattias Dahl konstaterar att Hamnarbetarförbundet erbjuds allt de vill ha:

– Vi är beredda att ge dem som fackförbund de här rättigheterna, säger han till Arbetsmarknadsnytt.

Följande krav har Hamnarbetarförbundet begärt och beviljats:

  • Rätten att utse skyddsombud.
  • Rätten att delta i och påverka skyddsarbetet på arbetsplatserna.
  • Utökad rätt att företräda sina medlemmar i fackliga förhandlingar (de har redan, genom Medbestämmandelagen (MBL) viss rätt till detta.
  • Rätten till facklig tid, det vill säga rätt att utse företrädare som får betalt av arbetsgivaren att arbeta fackligt.
  • Rätt till fackliga lokaler på arbetsplatserna.
  • Rätt till övergripande information från arbetsgivaren om verksamheten med mera.
  • Styrelserepresentation.

Men Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget förstahandsavtal och rätten att förhandla lokala avtal. Eftersom det redan finns ett förstahandsavtal mellan Sveriges Hamnar och Transportarbetareförbundet och eftersom det avtalet är utformat som det är, så är det bara möjligt med ett andrahandsavtal, också kallat hängavtal, vilket de har erbjudits av såväl arbetsgivarna som medlarna.

Det avtalet ger alltså Hamnarbetarförbundet samma rättigheter som Transport när det gäller att företräda sina medlemmar.

– Med ett andrahandsavtal kan Hamnarbetarförbundet på samma sätt som Transport företräda medlemmar i tvister, mbl-förhandla och så vidare. De får samma rättigheter, säger han till tidningen Lag och avtal, säger Erland Olauson, tidigare avtalssekreterare på LO.

Erland Olauson konstaterar också att det bara finns två vägar att gå:

– Antingen respekterar facket rättsläget och sluter ett andrahandsavtal eller så får arbetsgivarna acceptera ett särskilt avtal med Hamnarbetarförbundet. Problemet blir dock då att det innebär avtalsbrott mot Transports avtal, säger han.

– Vi har redan ett avtal, men vi är redo att gå Hamnarbetarförbundet till mötes att ge dem också ett avtal. Det hade vi inte behövt göra. Men Hamnarbetarförbundet har inte rört sig en millimeter, konstaterar Mattias Dahl.