Nyheter

Prins Carl Philip besökte Volkswagen i Wolfsburg

Sverige är partnerland till Hannovermässan, 1-5 april 2019. Under sitt officiella besök i Tyskland välkomnades Prins Carl Philip av Volkswagen-koncernens företrädare i Wolfsburg som berättade mer om företagets e-mobilitetsstrategi.
Den svenska prinsen var en av de första som provkörde koncernens nya generation elbilar, inklusive modeller från Volkswagens ID.-familj.
− Sverige är en förebild inom klimatskyddsområdet. I dag kommer mer än hälften av elproduktionen redan från förnybara källor. Det är en nödvändig förutsättning för att e-mobilitet ska vara hållbar för såväl personbilar som lastbilar och bussar, säger Andreas Renschler, VD för TRATON SE och styrelseledamot i Volkswagen AG.
Renschler fortsätter:
− Vi har flera innovativa e-mobilitetsprojekt i Sverige, till exempel kommer Scania snart att testa självkörande elbussar för Stockholms kollektivtrafik.
Sverige är en av Europas största marknader för elbilar och är därför en viktig försäljningsmarknad för koncernens eldrivna modeller.
Med hänvisning till Prins Carl Philips provkörning kommenterade Frank Welsch, utvecklingschef på märket Volkswagen:
− Prins Carl Philip är en begåvad racerförare och en expert på bilar. Han var en framgångsrik förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia från 2008 till 2011. Och han besökte Rally Sweden och Volkswagen Motorsport-teamet. Jag är mycket glad över att en erkänd specialist är en av de första som testar vår nya generation elbilar som når marknaden från år 2020. Sverige blir en av de största försäljningsmarknaderna för ID., vår kommande elbil.
Under sitt besök på Volkswagen Smart.Produktion:Lab i IT:City, Wolfsburg, träffade Prins Carl Philip 34 svenska startup-företag inom ramen för Hannovermässan. Dessa startups deltog i en innovationsdag som arrangerades av Volkswagen där koncept och innovationer inom eldrivna automatiserade transportkoncept, virtual reality-lösningar, maskininlärning och artificiell intelligens presenterades. Innovationsdagens syfte var att intensifiera det svenskt-tyska samarbetet inom innovativ tillverkningsteknik och Industri 4.0.
Volkswagen-koncernen är en av Sveriges största industriella investerare. Scania har investerat 2,4 miljarder euro i Sverige de senaste tio åren. Scania producerar lastbilar och bussar i Europa, Sydamerika och Asien och är en av världens ledande tillverkare av hållbara transportlösningar. 96 500 lastbilar och bussar levererades till kunder 2018 − 19 000 byggdes i den svenska fabriken i Södertälje. Av Scanias totala personalstyrka på 52 100 är 20 700 anställda i Sverige.
I början av 2018 investerade Scania 10 miljoner euro i batteriföretaget Northvolt. Samarbetet gäller industriell produktion av battericeller. Ett gemensamt forskningskonsortium kallat European Battery Union, som leds av Volkswagen och Northvolt, tillkännagavs nyligen. Konsortiet ansöker om finansiering från det tyska förbundsdepartementet för ekonomi och energi för att finansiera forskning och utveckling av batteriteknik samt industriell produktion av batterier.
Vidare är Volkswagen-koncernen en av de största biltillverkarna för den svenska marknaden. 103 000 personbilar och 16 900 lätta lastbilar från koncernen registrerades i Sverige 2018 och svarade för 27,4 procent av personbilsmarknaden och 30 procent av lastbilsmarknaden. Volkswagen Golf, Passat och Tiguan är bland de tio mest registrerade personbilsmodellerna på den svenska marknaden, vilket placerar Volkswagen på en andraplats efter Volvo. Eldrivna bilar svarade för en marknadsandel på åtta procent i Sverige år 2018. Laddhybriden Volkswagen Passat GTE var den mest sålda laddbara bilen i Sverige 2018.
Bilden:
Prins Carl Philip skriver en hälsning i Volkswagens gästbok. Till höger: Andreas Renschler, VD för TRATON SE och styrelseledamot i Volkswagen AG.
Foto: Volkswagen