Nyheter

De tävlar om de stora handelspriserna i Retail Awards

Nu är samtliga finalister till Retail Awards 2019 klara. Bland finalisterna i de tretton kategorierna finns allt från enskilda butiker som Aim´n i Halmstad till stora kedjor som Naturkompaniet och Willys. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.
De tretton jurygrupperna har nu utsett 39 finalister till Retail Awards 2019, handelsgalan som arrangeras av Svensk Handel och tidningen Market. De slutliga vinnarna koras på Retail Awards stora gala som hålls i samband med Svensk Handels årsstämma på Stockholm Waterfront den 13 maj.
Jurygrupperna, som består av olika experter inom detaljhandeln, har bland annat gått efter kriterier som miljötänk, framgång, kundbemötande, nytänkande, personalpolicy, försäljning och lönsamhet.
– Årets uppställning visar på en spännande mix av handelsföretag och personer. Jurygrupperna har haft en tuff uppgift att sålla ut tre finalister i respektive kategori bland alla inkomna bidrag som genomgående har hållit hög kvalitet. Det är alltså en bedrift att ha kommit bara så här långt, säger Thomas Karlsson, redaktör på Market och projektledare för Retail Awards.
Willys, Synsam och Polarn o Pyret tävlar om att bli utsedda till Årets butikskedja. Care of Carl, Skincity och Ideal of Sweden är finalister i kategorin Årets e-handel.
Årets butikssäljare finns i Stockholm eller Uddevalla
Ett av de mest uppmärksammade priserna är Årets butikssäljare, där en enskild medarbetare som medverkar till att skapa framgång för sin butik lyfts fram. Kajsa Bygård, Alewalds i Stockholm, Emelie Rommedahl, The Body Shop Drottninggatan i Stockholm och Josef Dayne, Jysk i Uddevalla är årets finalister.
Årets ledare är ett annat prestigefyllt pris och i den kategorin är Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, Charlotte Nordén, vd för Cellbes och Nanna Hedlund, vd för Polarn o Pyret finalister.
I kategorin Årets tillväxtföretag tävlar snabbväxare, i år är det Ideal of Sweden, Foreo och Steamery som kämpar för att bli vinnare. I den för året nya kategorin Årets globala satsning tävlar Filippa K, Happy Socks och Sandqvist om att få stå på scenen och ta emot vinnarpokalen.
Butik i Umeå kan bli Årets butik
Från samma bransch, dammode, men med helt olika inriktning kommer finalisterna i Årets butik. Känsla och Smak, Stockholm, satsar på mode för kvinnor mitt i livet. Aim´n i Halmstad säljer träningskläder av eget märke och Ingrids i Umeå är en specialaffär för bad- och underkläder.
Det viktiga hållbarhetsarbetet uppmärksammas i kategorin Årets hållbara retailföretag, och här är det Naturkompaniet, Apoteket AB och Ica Gruppen som är finalister.
– Finalisterna i Retail Awards inspirerar branschen på flera sätt. De visar alla att experimentverkstaden alltid ska vara öppen för nya idéer. Men också att kompassen i förändringsarbetet ska vara inställd på kunden – fokus ska alltid vara vad kunden faktiskt vill ha, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, som ser fram emot galakvällen den 13 maj då de slutliga vinnarna presenteras.
Finalister Retail Awards 2019
Årets globala satsning: Filippa K, Happy Socks och Sandqvist
Årets ledare: Niclas Eriksson, vd, Elgiganten, Charlotte Nordén, vd, Cellbes och Nanna Hedlund, vd, Polarn o Pyret
Årets omniupplevelse: Kicks, H&M och Synsam Group
Årets retailkoncept: Nordiska Galleriet, Clas Ohlson Lab Store och Samsung Experience Store
Årets e-handel: Care of Carl, Skincity och Ideal of Sweden
Årets hållbara retailföretag: Naturkompaniet, Apoteket AB och Ica Gruppen
Årets logistiksatsning: Apotea, Kicks och Adlibris Go
Årets butikskedja: Willys, Synsam och Polarn o Pyret
Årets lojalitetsprogram: Akademibokhandelns vänner, Apoteket AB och Netonnet
Årets arbetsgivare: Hemtex, Elgiganten och Ica Kvantum i Flen
Årets tillväxtföretag: Ideal of Sweden, Foreo och Steamery
Årets butikssäljare: Kajsa Bygård, Alewalds i Stockholm, Emelie Rommedahl, The Body Shop Drottninggatan i Stockholm och Josef Dayne, Jysk i Uddevalla
Årets butik: Känsla och smak, Stockholm, Aim’n, Halmstad och Ingrids dammode, Umeå
Bilden:
Retail Awards 2018, finalister.
Foto: Svensk Handel