Nyheter

Att tänka i nya innovativa banor ligger för Veidekke

Att tänka i nya innovativa banor ligger för Veidekke vars vd Jimmy Bengtsson öppnat ett konto på Instagram där han numera kommunicerar. Initiativet ökar transparensen inom företaget och har fått positiva reaktioner bland de anställda.
Veckobrev på intranätet i all ära, men varför inte även använda sig av andra digitala kanaler för att kommunicera och sprida information? Precis just så tänkte Jimmy Bengtsson, vd på Veidekke, när han öppnade instagramkontot hej_veidekke där han delar med sig av sin vardag som företagets vd. Att ligga i framkant är inte främmande för bolaget som omfamnat digitaliseringen och dess möjligheter med öppna armar. Transparens och att skapa stolthet inom företaget ligger högt upp på prioriteringslistan och rimmar väl med vad Veidekke står för, menar Jimmy Bengtsson.
Ett aktivt konto
På kontot väver han in viktiga händelser och bakar in information om vad som händer inom verksamheten. Givetvis bjuder han även på inlägg av ett lite skojigare slag som bidrar till att skapa en viktig teamkänsla.
– Instagram är en enkel, lättillgänglig och rolig kanal som många tycker om att använda. Det passar syftet perfekt. Här kan jag också på ett lättsamt sätt förmedla våra värderingar.
Och på kontot finns också en mix av händelser som representerar vad som sker dagligdags på Veidekke. Det är bilder från möten, teambuildingdagar, seminarier och konferenser samt bilder från olika byggarbetsplatser. Det dyker även upp bilder på en och annan tårta, så det finns uppenbarligen utrymme för fikastunder och trevligt umgänge anställda emellan.
Kommunikation via olika kanaler
Videosnuttar blandas med foton och det visar sig att det finns en proffsig inspelningsstudio med bra utrustning i lokalerna på huvudkontoret i Solna i Stockholm. Den används flitigt och är ytterligare ett bevis på att man gärna använder sig av olika tekniker vid kommunikation. Intresset för korta filmsekvenser har ökat och det är högst sannolikt att medarbetarna kommer få se mer av det inom en snar framtid. På frågan hur pass viktigt det är att finnas synliga i olika mediala kanaler blir svaret kanske inte helt överraskande att det är oerhört viktigt. Veidekke återfinns på Facebook, LinkedIn, Workplace och Instagram. Kommunikation sker till viss del traditionellt via mail och intranätet om än i mindre utsträckning än tidigare.
– Vi vill nå ut till så många som möjligt och ser till att vara verksamma i olika kanaler. Jag tror dock att det är viktigt att vi är tydliga med vad vi kommunicerar var och till vem På LinkedIn till exempel postar vi nyheter och kvalitetsbudskap och inte fullt lika ofta. På Instagram kan vi vara lite mer personliga med en mix av inlägg för att ge två olika exempel.
Digitaliseringens möjligheter
Att det är viktigt att vara moderna och hänga med i digitaliseringen för att attrahera den nya generationens presumtiva medarbetare är Jimmy Bengtsson övertygad om. Branschen kan ibland anklagas för att vara traditionell och lite trög och kritiken kanhända vara befogad i vissa avseenden, men innovationens vindar blåser och branschen är i ett aktivt utvecklingsskede där digitaliseringen har en oumbärlig plats.
– Dagens unga förväntar sig digitalisering som öppnar upp för nya arbetsmetoder och sätt att kommunicera. De är också stora förespråkare av transparens och att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter vilket är mycket givande och skapar nya utvecklingsmöjligheter.
Vad blir då nästa digitala kommunikativa steg?
– I ett stort och kunskapsintensivt bolag är det viktigt att medarbetarna lätt kan hitta rätt bland all information och erfarenhet. Där tror jag att vi kan komma att se smartare sökfunktioner och chatbots och kanske interninformation via livevideo, avslutar Jimmy Bengtsson.
Bilden:
Jimmy Bengtsson, vd på Veidekke.