Nyheter

Ving branschvinnare i Sustainable Brand Index 2019

Ving utsågs igår till Sveriges mest hållbara reseföretag när Sustainable Brand Index olika branschvinnare korades vid SB Insights årliga prisutdelning i Stockholm. Priset för Sveriges mest hållbara företag, oavsett bransch, gick till IKEA som knep förstaplatsen före Änglamark och Lantmännen.
Det är andra året i rad som Ving utses till branschvinnare som mest hållbara företag bland de svenska resebolagen, före såväl TUI som Apollo och Solresor.
– Under det senaste året har vi genomfört en rad aktiviteter och lanserat olika initiativ inom ramen för vårt hållbarhetsarbete, bla #noplaceforplastic och tågsemester. Vi har även arbetat mycket med vår kommunikation kring frågor som rör både miljö, socialt ansvar och innovation. Allt detta sammantaget tror jag har bidragit till att vi återigen vunnit priset, vilket vi är väldigt stolta och glada för, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef och hållbarhetsansvarig Ving.
Placering resebolag
Ving, 144
TUI, 172
Apollo, 229
Solresor, 319
Årets upplaga av Sustainable Brand Index är både Europas och Sveriges största varumärkesstudie om hållbarhet där cirka 50 000 respondenter har intervjuats i Norden och Nederländerna, varav 18 600 respondenter i Sverige. Urvalet av respondenterna är representativt för respektive lands befolkningssammansättning och genomfördes under perioden januari-mars 2019. Totalt utvärderades cirka 1 100 varumärken.
Om SB Insight
SB Insight arbetar inom hållbart varumärkesbygganade och förser sina kunder med kunskap och förståelse för hur hållbarhet påverkar marknaden, branscher, varumärken, kommunikation och mänskliga beteenden. Insikterna bygger på företagets expertis inom branding, kommunikation, hållbarhet, beteendevetenskap och research. SB Insights erkända varumärkesundersökning Sustainable Brand Indes är Nordens största studie med fokus på hållbarhet.
Bild: Ving