Nyheter

Därför nyttjar så få svenskar delningstjänster

Delningsekonomi har vuxit fram som ett omtalat begrepp de senaste åren. Men trots både ekonomiska och miljömässiga fördelar avslöjar en ny undersökning från Freetrailer att åtta av tio svenskar aldrig har använt en delningsekonomiskt tjänst. De vanligaste anledningarna är brist på både kunskap och tillgång.
Delningsekonomiska tjänster syftar till att samnyttja varor genom uthyrning, delning eller lån istället för att äga själv. De senaste åren har tjänster som Airbnb och Hygglo blivit allt mer populära. Men hur populära är delningstjänster bland svenska folket egentligen? I en ny undersökning från teknikföretaget Freetrailer uppger 85 procent av svenskarna att de aldrig använt en delningsekonomisk tjänst.
Av den starka majoritet som inte nyttjar delningstjänster uppger 27 procent att det beror på avsaknad av tillgång till tjänsterna. Låg kunskap visar sig också vara ett hinder då nästan var fjärde svensk inte vet vad en delningsekonomisk tjänst är. Samtidigt känner lika många stolthet över att äga själv eller att de inte vill använda samma produkt som andra.
– Vi vet att de som nyttjar delningstjänster dessutom gör det ofta – minst en gång i månaden uppger fyra av tio användare. Det indikerar vilken potential delningsekonomin har om vi kan utöka kunskapen och utbudet. Många tjänster är centraliserade till större städer och genom att se till att fler får tillgång till delningstjänster kan fler fordon, bostäder och prylar komma till användning oftare, säger Johan Wijkander, Nordic Area Manager på Freetrailer (bilden).
Ekonomiskt, smidigt och miljövänligt
I undersökningen uppger 15 procent av svenskarna att de har använt en delningsekonomisk tjänst. Bland dem är den ekonomiska fördelen avgörande för fyra av tio och 37 procent nyttjar tjänsterna för att det är smidigt. Närmare var tredje gör det av miljömässiga skäl och lika många för att slippa avvara plats för att förvara.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 4–5 februari 2019 har sammanlagt 1 016 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.