Höjer ribban rejält med multi-tip, låg lasthjöjd och låg tyngdpunkt – även på världens största dumpermarknad. Hydrema är redo att sätta nya säkerhetsstandarder när det gäller arbete med små dumprar.
När världens största entreprenadmässa, Bauma, öppnade i München på måndag 8 april, presenterade den danska maskintillverkaren en dumper som går bortom gamla normer, inte minst i England som är världens största marknad för så kallade site-dumprar.
– Site-dumprar är inblandade i en tredjedel av alla olyckor som sker med entreprenadmaskiner i England, och varje år förlorar många maskinförare livet eller blir allvarligt skadade. Orsaken är oftast att maskinerna helt enkelt välter och rullar runt, eller att föraren slungas ut ur maskinen vid körning i ojämn terräng. I andra situationer blir arbetare eller fotgängare påkörda av dumprar till följd av dålig sikt för förare, förklarar Hydremas utvecklingschef Thorkil K. Iversen.
På grund av säkerhetsrisken är det därför inte ovanligt att traditionella site-dumprar är oönskade på byggplatser.
Nu kör den danska tillverkaren in på marknaden med en liten dumper som helt gör upp med tidigare föreställningar om hur en site-dumper ska vara. Egentligen är nämligen den nya Hydrema inte alls en site-dumper, utan en professionell, ledstyrd dumper i mindre storlek. Arbetsmässigt matchar den en grävmaskin på fem-sex ton.
Först ut i en ny serie
– Inga andra fabriker har vänt upp och ner på hela konceptet och gjort något helt annorlunda. Men det är vad som krävs. Därför har vi på Hydrema tagit fram en mindre version av vår kända dumper Hydrema 912 och tagit alla dess goda egenskaper och satt i en mindre dumper, som heter Hydrema 707G. Det betyder att en site-dumper plötsligt kan erbjuda både bra sikt, hög stabilitet och säkert förarskydd, säger Thorkil K. Iversen.
Dumpern Hydrema 707G är första maskinen i en ny serie anläggningsmaskiner från Hydrema. Den kommer i två olika modeller med motorstorlekar på 55 kW (75 hk) respektive 90 kW (122 hk), där den stora modellen får tillägget ”power+” i namnet.
Motorn är en 3,8 liters Cummins och Hydrema uppfyller utsläppskraven för 2020 redan nu genom att gå direkt till Stage 5. För versionen med 55 kW uppnås detta helt utan att använda AdBlue. Dumperns egenvikt är 5,3 ton och den har en lastförmåga på 6,5 ton.
707G har hydrostatisk transmission och därmed fullständigt variabel hastighet upp till 34 km/t, utan avbrott i dragkraften.
ECO-läge på hydrostaten säkerställer i övrigt en minimal bränsleförbrukning. Det gör även start/stopp-funktionen, som fungerar precis som i en personbil. Det ger en stor bränslebesparing eftersom en dumper normalt går på tomgång 40 procent av tiden.
Sikt i alla riktningar
Till skillnad från traditionella site-dumprar kan Hydrema 707G inregistreras för körning på väg med full last. Säkerheten står i fokus eftersom lampor och speglar alltid sitter korrekt på 707G, i motsats till site-dumprar med vridbar förarplats där man hela tiden måste lägga kraft på att rotera sätet, säger utvecklingschefen.
– Vår huvudfokus för 707G är säkerhet och därför är sikten helt avgörande. Det är 100 procent fri sikt framåt och i sidorna, och bakåt behöver man aldrig orientera sig över lasten, utan har full sikt genom stora speglar och en kamera. Maskinföraren har ett gott skydd i hytten, som är densamma som i vår MX-hjulgrävare. Det innebär att hytten är både FOPS- och ROPS-skyddad, förklarar Thorkil K. Iversen.
Med one-step-entry behöver föraren bara ta ett enda steg för att komma in i hytten, och man kan sitta kvar i hytten medan dumpern lastas. I England måste man annars kliva ur traditionella site-dumprar utan hytt när de lastas.
Chassi som en större dumper
För att uppnå bästa möjliga stabilitet har Hydrema helt enkelt kopierat chassit från 912-modellen. Det betyder att den har Hydremas unika midjeled med pendling och dubbla hydrauliska stabilisatorer. Dessutom säkerställs maskinens effektivitet genom att multi-tip fås som standard. Det ger 707G stor flexibilitet och gör den idealisk även i trånga utrymmen.
Förutom de nya säkerhetsstandarderna kan Hydrema 707G-dumprarna ta det försiktigt även i bokstavlig mening. Med 700 mm breda däck tar sig 707G fram med ett marktryck på endast 87 kPa.
Även som multi-maskin
Maskinföraren kan använda alla funktionerna med hjälp av en multifunktions-joystick på höger armstöd. Precis som i Hydrema 912-dumpern följer den sätets rörelser. Hytten är dessutom fjädrad och utrustad med luftkonditionering som standard.
Ytterligare en version kommer snart att ansluta sig till de två första. Nämligen en dumper med multi-chassi. Det ger bland annat möjlighet att utrusta maskinen för körning med material eller t.ex. saltspridare. På så sätt får multi-maskinen karaktären av en redskapsbärare. Grundmodellen för multimaskinen blir den stora versionen av 707G med 90 kW-motor.