Nyheter

Koldioxidutsläppen för nya Kia-bilar minskar kraftigt

Omställningen till elektrifierade bilar går snabbt för Kia i Sverige. Ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 85 gram under första kvartalet är långt under det kommande EU-kravet 95 gram och lägst av de tio mest sålda bilmärkena.
Kia Motors fokus på elektrifiering för att få ner utsläppen med ett brett utbud av hybrider och elbilar har gjort att det genomsittliga koldioxidutsläppet för nya bilar kunnat sänkas kraftigt på den svenska marknaden. Under första kvartalet i år var genomsnittet 85 g CO2/km för nya Kia-bilar jämfört med 111 g/km under samma period i fjol. Jämförelsvis låg snittet på 125 gram/km för helåret 2016.
Under 2018 blev Kia det bilmärke i Sverige som sålde flest laddhybrider och klimatbonusberättigade bilar. Kia har i dag ett av bilmarknadens bredaste sortiment av laddbara bilar och hybrider. Fem av tio sålda Kia-bilar var elektrifierade under första kvartalet i år.
Av de tio bästsäljande märkena i Sverige har Kia det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet före Renault och Toyota. Kia ligger även långt under snittet för alla nya bilar som såldes i Sverige under första kvartalet, 118 gram koldioxid per kilometer.
Genomsnittsutsläppet 85 gram CO2/km för Kia i Sverige är redan lägre än de kommande EU-kraven där fordon inte får släppa ut mer än 95 gram i snitt från 2021. Kias omställning mot mer laddbart och hybrider i Sverige bidrar till att sänka genomsnittet för Kia i Europa, för närvarande 120 gram, enligt Jato.
Genom att ha hela portföljen av drivlinor och teknologi på plats har Kia nu tagit en stark position på marknaden som gör märket väl rustat och anpassningsbart efter hur miljö och lagkrav förändras.
Rank Försäljning Topp 10 medel CO2 (Källa: Vroom)
1. Volvo 127 gram
2. VW 128 gram
3. Kia 85 gram
4. Mercedes 140 gram
5. BMW 126 gram
6. Audi 129 gram
7. Skoda 131 gram
8. Toyota 98 gram
9. Renault 88 gram
10. Ford 130 gram
Bilden:
Kia Optima PHEV, Sportage MHEV, e-Soul, Niro HEV/PHEV och e-Niro.
kia.se