Nyheter

Molnet har möjliggjort smidigare datadelning

Uttrycket ”data är den nya oljan” fortsätter att skapa ett momentum i den moderna affärsvärlden. Det är ingen överdrift att hävda att big data-lösningar alltmer demonstrerar sitt sanna värde för organisationer, genom att erbjuda dem viktiga insikter om t ex ett visst företag, dess produkter och tjänster, samt om sina kunder – med den extra fördelen att resurserna inte är begränsade.
Det här skriver Thibaut Ceyrolle, VP EMEA, Snowflake Computing.
Enligt analysföretaget Wikibon kommer den globala big data-marknaden att växa från 18,3 miljarder dollar 2014 till hela 92,2 miljarder dollar 2026. Den stora exponentiella ökningen drivs av tillväxten för bl a IoT, sociala medier och webbdata. Traditionella datalagringsarkitekturer och big data-plattformar, såsom Hadoop, som växte fram ur viljan att kunna hantera stora dataset, börjar nu visa ålderstecken, när hastigheten, variationen och volymerna för data ökar snabbt.
Men för att klara denna nya efterfrågan har utvecklingen och innovationen inom molnteknologi dock varit ständigt närvarande – vid sidan av tillväxten för data. Molnet har varit en viktig nyckel för att kunna möta den vitala smärtgräns för Big Data hos kunderna som handlar om att kunna besvara frågan hur latensen för datainsikter kan minimeras. Svaret är datadelning.
Molnet är räddningen
Genom att kanalisera stora datamängder genom skräddarsydda molnbaserade data warehousing-lösningar eller big data-plattformar, kan data enkelt och i realtid delas både inom och mellan organisationer, vilket hjälper dem att bättre reagera på marknaden. Genom molnet kan företag lätt dela sina data på ett kontrollerat och säkert sätt över hela organisationen, vilket innebär en eliminering av segregationen och latensen av datainsikter, såväl internt inom avdelningarna som externt bland t ex affärspartners och leverantörer.
Tidigare var analyser av dataset begränsat till företagens IT- eller Business Intelligence-avdelningar, men i takt med att data fortsätter att växa och blir en viktig ”olja” för företagen, har det orsakat en förändring i affärskraven. Hos datadrivna företag demokratiseras nu data över hela medarbetarstyrkan. Olika sektioner inom ett företag, t ex försäljning, marknadsföring eller juridik, kommer alla att kräva snabb och enkel datatillgång, vilket hindras av föråldrade big data-arkitekturer. Istället har tillkomsten av molnet effektivt främjat användarsamverkan, vilket innebär att medarbetare på alla nivåer kan få en holistisk inblick i företaget för att öka sin affärs- och kundförståelse.
Med äldre lokalbaserade lösningar kan det även ta flera dagar eller veckor att processa stora datamängder enligt en standard som en organisation kan tillgodogöra sig. Dessa data skulle sedan dessutom behöva bytas ut mot en FTP, S3-enhet (en logisk lagringsenhet i AWS) eller till och med ett e-postmeddelande, utöver den administrativa huvudvärk som den långsamma processen innebär för organisationer. Men molnet har blivit ett referensområde, ungefär på samma sätt som internet fungerar. Vi kan enkelt få insikter genom att besöka en webbsida, liksom molnet kan användas som ett nav för att snabbt komma åt dessa data.
Datadelning som kommunikationsmedel
Datadelning bör inte bara ses som ett sätt att öka hastigheten för datainsikter, utan även som en möjlighet att stärka samarbete och kommunikation. Ta t ex ett multinationellt företag, som ofta är uppdelat i många undersektioner eller till och med är baserat på olika globala platser. Via molnet kan datadelning hjälpa till att sammanföra dessa separata sektioner, utan att behöva återskapa datainsikter för olika regioner.
Molnet underlättar även datadelning utanför affärsvärlden, för att smidigare hantera några av världens mest kritiska problem. Om vi t ex placerar oss själva i hjärtat av en hälsokris, är det svårt att få fram data till relevanta personer och marknader, eftersom dessa ofta är silolagrade. Flerpartsinblandning innebär att även om alla från välgörenhetsorganisationer, icke-statliga organisationer, forskar- och volontärgrupper har sina egna dataset, så behöver de snabbt kunna dela aktuell information med varandra för att kvickt ta itu med uppkomna problem. Genom att använda molnet är alla medlemmar ständigt uppdaterade med direktinformation, vilket garanterar snabbare svarstider vid nödsituationer och ökade möjligheter att rädda liv.
Utvecklingen av datadelning
Den ständigt ökande tillväxten av data innebär samtidigt en konstant uveckling av processen för datadelning. Företagens gränslösa önskan efter data kommer att resultera i att de använder sig av maskininlärning för att kunna plöja igenom stora datamängder och identifiera relevant information.
Organisationer som lär sig att utnyttja maskininlärning kommer också att bli de som bäst kan positionera sig för att extrapolera och sammanföra de olika tillgängliga datakällorna för att få ett fungerande sammankopplat datanätverk. Den största delen av all uttagen data kommer från molnbaserade källor och som ett resultat av detta kan organisationer använda maskininlärning för att få 360 graders synlighet över sina kunders beteendemönster. Detta gör det möjligt för organisationer att bättre skräddarsy specifika produkter eller tjänster för sina kunder, baserat på deras preferenser. Utan molnet skulle detta helt enkelt inte ha varit möjligt.
Walmart, den största återförsäljaren i världen, har byggt sitt imperium genom att utnyttja Big Data och använda maskininlärning för att maximera kundupplevelsen. Genom att använda prediktiva analyser kan Walmart-butiker förutse efterfrågan vid vissa timmar och bestämma hur många anställda som då behövs vid kassorna, vilket i sin tur hjälper till att förbättra kundernas butiksupplevelser.
I takt med att datadelningsmöjligheterna växer kommer även ryktet om data som den nya oljan att fortsätta växa under de kommande åren. Molnbaserade teknologier arbetar hand i hand med Big Data, inte bara för att erbjuda betydande insikter, utan även som en grund för samarbete och kommunikation mellan alla parter inom affärsekosystemet.
Med fler och fler organisationer som kapitaliserar på moln och innovationer inom maskininlärning kommer de datadrivna affärsbesluten ständigt att eldas på, vilket ger företagen oöverträffade möjligheter att möta kundernas krav, snabbare än någonsin tidigare.
Av Thibaut Ceyrolle, VP EMEA, Snowflake Computing