Under de närmaste sex åren ska Svevia på uppdrag av Trafikverket sköta om det löpande underhållet av broarna. Allt från inspektion av brons tekniska funktioner till att röja snö uppe på de 180 meter höga pylonerna på Högakustenbron ingår i kontraktet.
Svevias uppdrag är att utföra regelbunden inspektion av broarnas anläggningstekniska delar samt att utföra förebyggande och avhjälpande underhåll för att hålla broarnas delar i fint skick.
– Inspektion och underhåll utförs enligt ett fastlagt schema. Hur ofta det görs varierar för olika delar av konstruktionen. Vi kontrollerar till exempel hängare varannan dag medan andra delar som att smörja grindar, dörrar och portar sker en gång per år, säger Magnus Skoglund, Svevia.
Underhållet utförs på såväl yttre som inre konstruktioner. På utsidan handlar det om broräcken, hängare och övergångskonstruktioner. På insidan handlar det om underhåll av funktioner som el, avfuktning, hydraulik, hissar och hantering av olika larmsystem. Även rensning av snö- och is från pyloner och kablar ingår i uppdraget.
– Snöskottningen som sker för hand upp på pylonerna får uppmärksamhet som en av de mer spektakulära delarna i uppdraget. Men det är minst lika spännande att få se så här stora broar från insidan. Den här typen av moderna brokonstruktioner är förutom vackra landmärken också tekniskt avancerad byggnadsverk som borde kunna fascinera vem som helst inte bara en bro-nörd som jag.
Snöröjning, halkbekämpning och löpande underhåll av vägbanan utförs av Trafikverkets ordinarie vägentreprenör i respektive geografi.
– Vi har ett tätt samarbete med väghållarna som är experter på väghållning och löpande underhållsåtgärder för trafikens framkomlighet. Vårt uppdrag handlar om att sköta om själva brokonstruktionen så att den kan fortsätta fungera på ett trafiksäkert sätt även för kommande generationer.
Kontraktet sträcker sig från 1 januari 2019 fram till sista december 2024.
Bilden:
Högakustenbron.
Foto: Wikipedia