Nyheter

Telia Companys förvärv av Bonnier Broadcasting godkänt

EU-kommissionen har i dag godkänt Telia Companys förvärv av Bonnier Broadcasting inklusive TV4, MTV och C More. Genom att kombinera Telia Companys prisbelönta nät och breda säljkanaler med Bonnier Broadcastings omtyckta medieinnehåll, ges möjligheten att skapa nya upplevelser och tjänster för kunder och tittare att njuta av, oavsett var de befinner sig.

Sammanslagningen av bolagens verksamheter kommer att säkra en grund för nordiskt kvalitetsinnehåll och ge nya intäktsflöden. Förvärvet förväntas generera synergier från 2020 med full effekt om 600 MSEK per år från 2022.

– Detta är en milstolpe för Telia Company – vi blir pionjärer i Norden när vi nu bygger en helhetslösning som möter kundernas krav på högkvalitativ uppkoppling, stabil streaming och fantastiskt innehåll, säger Christian Luiga, tillförordnad vd och koncernchef för Telia Company, och fortsätter:

– I fem år i rad har vi haft de mest nöjda tv-kunderna i Sverige. I och med den här transaktionen kan vi naturligtvis bli ännu bättre. Jag ser fram emot att slutföra transaktionen och på allvar börja samarbeta med våra nya kollegor för att bli det självklara valet för innehålls- och kommunikationstjänster i Norden och Baltikum.

Även Telia Companys styrelseordförande Marie Ehrling välkomnar EU-kommissionens godkännande:

– Dagens beslut innebär att även EU-kommissionen ser fördelarna för konsumenterna i att kombinera Telia Company och Bonnier Broadcasting. Det har varit en lång och omfattande process och nu inleds en ny fas där Telia Company kommer att inkludera media i sin verksamhet för att skapa mer värde för kunder och aktieägare. Genom detta förvärv skapas en stark nordisk aktör som kan konkurrera med de stora internationella bolag som är mycket aktiva i Norden. Som medieägare kommer Telia Company att garantera att fortsatt redaktionellt oberoende upprätthålls gentemot ägare, styrelse och ledning, säger Marie Ehrling, styrelseordförande Telia Company.

Integrationen mellan Bonnier Broadcasting, med dess cirka 1 200 anställda i Sverige, Finland och Danmark, och Telia Company inleds när transaktionen är slutförd vilket beräknas ske den 2 december 2019. TV4, C More och MTV kommer att ingå i Telia Companys nya affärsområde för media. Casten Almqvist som för närvarande är vd för Bonnier Broadcasting, kommer att bli ansvarig för det nya affärsområdet som även kommer att omfatta Telia Companys nuvarande medieverksamhet.

– När TV4, MTV och C More går ihop med Telia Company så kommer vår möjlighet att erbjuda användarna i Sverige och Finland högklassigt drama, sport, nyheter och underhållning att stärkas ytterligare. Jag ser fram emot att kombinera Telia Companys och Bonnier Broadcastings styrkor. Tillsammans kommer vi att ta upplevelsen av kvalitetsinnehåll till en ny nivå, säger Casten Almqvist, vd för Bonnier Broadcasting.

Telia Company har under granskningsprocessen noterat EU-kommissionens invändningar mot förvärvet och har erbjudit bland annat följande åtagande för att garantera att konkurrensläget på mediemarknaden i Norden förblir väl fungerande:

Att licensiera, på rättvisa, skäliga och icke-diskriminerande villkor, Bonnier Broadcastings Free To Air/Basic och premium sportkanaler till tv-distributörer i Sverige respektive Finland.
Att licensiera fristående internet tv-rättigheter, så kallade OTT-rättigheter, till en marknadsaktör i Sverige respektive Finland.
Att sälja reklamutrymme på rättvisa, skäliga och icke-diskriminerande villkor till mobiloperatörer, fastnätsnätsoperatörer (internet-access) och tv-distributörer i Sverige respektive Finland.
Att licensiera Liiga-kanalpaket på rättvisa, skäliga och icke-diskriminerande villkor till tv-distributörer i Finland.

Telia Company tillkännagav den 20 juli 2018 förvärvet av Bonnier Broadcasting med varumärkena TV4 i Sverige, MTV i Finland och C More som finns i båda länderna, av Bonnier AB för 9,2 GSEK på skuldfri bas vilket motsvarade en EV/EBIT-multipel om 15,3x exklusive synergier. Baserat på Bonnier Broadcastings rullande tolvmånadersresultat per den 31 augusti 2019, var EV/EBITA-multipeln 8,4x.

Transaktionen omfattar även en rörlig tilläggsköpeskilling som baseras på hur verksamheten utvecklats finansiellt och operationellt. Storleken på detta belopp, maximalt 1 GSEK, kommer att fastställas i samband med att affären beräknas slutföras den 2 december.

Transaktionen förväntas generera synergier från 2020 med full effekt om 600 MSEK per år från 2022. Synergierna kommer att uppstå inom tre områden – förbättrad kärnverksamhet, ökad användning av C More och TV4 Play samt kostnadseffektivisering. Integrationskostnaderna förväntas uppgå till totalt 400 MSEK under 2020–2021. Påverkan på det operationella kassaflödet 2020, nettosynergier och integrationskostnader förväntas uppgå till 500 MSEK.

Bild av Tumisu från Pixabay