Nyheter

2020 handlar HR-uppdraget om att skapa upplevelser

Medan många yrken och arbetsplatser har förändrats enormt under de senaste åren genom digitaliseringen, har HR varit på efterkälken med att anpassa sig till, och dra nytta av, ny teknologi.

Frågar du ServiceNow så är det på väg att förändras.

Fler än 400 deltagare samlades på ServiceNow:s event Future of Work i Stockholm, en inspirationsdag kring framtidens arbetsplats, och det växande fokuset på den anställdas upplevelse. En av talarna var företagets egen globala HR-chef, Sally Sourbron. Hon har upplevt båda sidor av myntet; utmaningarna med att rekrytera och behålla talang på ett snabbväxande företag, och möjligheterna att ta hjälp av verktyg som driver positiv förändring.

I samband med eventet delade hon sina tankar om var HR-området är på väg.

– Traditionellt är inte HR vare sig det första eller andra stället där man gör IT-investeringar, och jag tror att en viktig anledning till det är att det är en inåtriktad del av verksamheten där det är svårt att motivera satsningen i siffror jämfört med exempelvis en säljorganisation. Men det synsättet håller på att förändras på grund av talangbristen. Det är enklare att förklara värdet att arbetsplatsupplevelsen är en förutsättning för framgång när du ständigt måste tävla om rätt personer – och anstränga dig för att behålla dem. Så för HR innebär den här utmaningen också en möjlighet att bli en tydligare strategisk resurs.

HR har historiskt haft en undanskymd roll i de flesta organisationer – oftast har den enda kontakten varit när anställda kommer in på ett företag, eller lämnar det.

– En viktig del är att frigöra tid som vi idag lägger på enkla och vardagliga uppgifter, för att kunna arbeta meningsfullt och strategiskt. Verktygen är viktiga för att åstadkomma det, säger Sally Sourbron.

För att ta ett konkret och praktiskt exempel är onboarding-upplevelsen något som de flesta som en gång varit nyanställd har blandade upplevelser inför – och detsamma gäller inom HR-sektorn. Att komma till en ny arbetsplats innebär en mängd nya intryck och processer att gå igenom – och i konkurrensen mellan olika företag kan en stökig första dag eller vecka påverka under lång tid.

På ServiceNow använder man en egenutvecklad onboarding-app som samlar alla nödvändiga processer vid en nyanställning, och kombinerar med funktioner som gör det lättare att skapa kontakt med nya kollegor. Alla delar av onboardingen som är relevanta kan utföras löpande – från beställning av utrustning till underteknande av sekretessavtal – och man kan knyta kontakter och hitta gemensamma nämnare med sina blivande kollegor redan innan man satt sin fot på jobbet.

– Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck, och en skakig onboarding kan påverka hur du känner inför din arbetsplats på lång sikt – och om du väljer att stanna kvar. Jag ser appen som ett exempel på hur man kan driva förändring. Den har en ’wow’-faktor för många av de nyanställda som testar den, och den gör mitt eget jobb mycket lättare, bara genom att samla alla processer i ett system. Jag kunde göra färdigt onboarding-uppdrag för två nyanställda i går kväll från mitt hotellrum här i Stockholm, säger Sally Sourbron.

– I ett större perspektiv har människor talat om arbetsplatsupplevelse som en strategisk framgångsfaktor i mer än tio år, men för att faktiskt ligga steget före måste du definiera vad det innebär att investeringen betalar sig – när du investerar i kultur, och när du investerar i organisationsmodeller. Det är så du gör HR till en strategisk tillgång.

Bilden:
HR-chef, Sally Sourbron.
Bild: ServiceNow