Nyheter

Bränslecellsdrivna lastbilar testas i Los Angeles

Hamnarna i Los Angeles och Long Beach i USA trafikeras snart av tystgående, tunga lastbilar som inte släpper ut några avgaser. Det är Toyotas prototyper för bränslecellsdrivna lastbilar som testas i full skala.

Nu testas nästa generation av Toyotas bränslecellsteknik i tunga lastbilar. Samma system med bränsleceller som finns i nya Toyota Mirai har utvecklats vidare och ska göra tjänst i en serie produktionsförberedda prototyper. Testkörningarna ska äga rum i och runt hamnarna i Los Angeles och Long Beach med målet att validera prestanda, effektivitet och körbarhet.

Eldriftsystemet med bränsleceller är konstruerat för att kunna möta behoven hos ett brett spektrum av lastbilstillverkare. Här har det installerats i Kenworth T680-chassin.

En kompakt lösning för lagring av vätgasen finns bakom hytten i form av sex vätgastankar. Lagringskapaciteten är densamma som i tidigare prototyper, men de nya tankarna tar mindre plats. Ett kraftfullare litiumjon-batteri bidrar till att smidigt förmedla effekten till elmotorerna.

I denna konfiguration, som bygger på den andra generationen bränsleceller, ges en räckvidd på mer än 483 kilometer med full last på 36,3 ton. Detta i kombination med exceptionell körbarhet, mycket låg ljudnivå och nollutsläpp av farliga avgaser.

– Detta är ett viktigt steg i omställningen till utsläppsfria, tunga lastbilar, säger Andrew Lund, Chief Engineer vid Toyota Motor North America Research and Development. Våra första prototyper visade att elektriska drivlinor med bränsleceller är kapabla att frakta tungt gods i daglig trafik. De nya prototyperna använder inte bara hårdvara avsedd för serietillverkning, utan låter oss dessutom höja blicken bortom korta transporter mot bredare applikationer för den här tekniken.

Att minska de luftburna föroreningarna runt hamnarna i Los Angeles och Long Beach är en viktig drivkraft för det här projektet.

Toyotas Environmental Challenge 2050 har som mål att så gott som helt eliminera utsläppen av koldioxid från våra fordon, verksamheter och leverantörskedjor år 2050.

Att omvandla kortdistanstrafiken med lastbilar i dessa hamnar med elektriska drivlinor för oss närmare målet och förbättrar livskvaliteten för operatörerna, arbetarna och samhällena runt hamnarna.