Nyheter

Fly Green Fund levererar 16 ton bioflygbränsle till Kalmar Öland Airport

Fredagens bränsleleverans till Kalmar Öland Airport kanske ser ut som vilken bränsleleverans som helst. Denna gång är dock hälften av tankbilens last återigen biojetbränsle, det vill säga en typ av fossilfritt flygbränsle som kommer spela en avgörande roll för att flyget ska bidra till att klimatmålen nås. Denna gång är det flygresenärer och företag som, genom att köpa biobränsle till sina flygresor från den icke vinstdrivande organisationen Fly Green Fund, möjliggjort leveransen.

– Att vi reser är i grund och botten positivt. Genom att resa kan vi utbyta erfarenheter, varor och tjänster med människor världen över och förutom den konkreta affärsnyttan eller semesterupplevelsen, bidrar resor och möten till förståelse, tolerans och utveckling. Samtidigt måste vi ta ansvar för den klimatpåverkan som resandet orsakar. Som flygresenär kan man köpa till biobränsle och på så sätt reducera resans klimatavtryck, berättar David Hild VD på Fly Green Fund.

Fossilfritt flyg en utmaning men långt ifrån en omöjlighet

Precis som alla andra sektorer i samhället behöver flyget övergå från fossila till fossilfria och hållbara bränslealternativ om klimatmålen ska nås.

– Dagens flygplan är tekniskt sett är redo för bränslebytet, än så länge produceras dock så lite hållbara flygbränslen att priset idag är tre till fyra gånger högre än det för fossilt flygbränsle. Nu ser vi att den ökade klimatmedvetenheten och att flera länder planerar att införa en kvot- eller reduktionsplikt, liknande Norges och Sveriges, börjar få effekt på produktionen. Ett flertal nya produktionsanläggningar är på gång runt om i världen varför vi förväntar oss att priset kommer att falla de närmaste åren, säger David Hild

Bränslet som kommer till Kalmar Öland Airport idag levereras av AirBP och reducerar koldioxidutsläppet med cirka 80 procent jämfört med fossilt flygbränsle. Just detta bränsle är tillverkat av använd matolja men producenterna ser en lång rad lämpliga råvaror.

Det handlar om allt ifrån rester från skogs-, pappers och livsmedelsindustrin till energigrödor, hushållssopor och till och med koldioxid utvunnet ur luften. En nyligen publicerad rapport från World Economic Forum pekar på att just bredden av potentiella råvaror gör att flygets omställning kan ske på ett hållbart sätt, trots att efterfrågan på bioenergi ökar i tack med att flera sektorer lämnar de fossila bränslena.

– Från vissa håll uttrycks en oro för att omställningen till fossilfrihet hotar våra skogar, men eftersom det bara är outnyttjade restprodukter från andra industrier som, enligt till exempel EU:s hållbarhetsdirektiv, kan ge den hållbarhetsprestanda vi söker hotar omställningen inte skogen. Att processa hela träd till flygbränsle skulle dessutom vara extremt dyrt och därmed även ekonomiskt ohållbart, berättar David Hild.

Alternativa bränslen reducerar mer än flygets koldioxidutsläpp

Förutom att bioflygbränslen reducerar koldioxidutsläppen visar nu flera studier att de så kallade höghöjdseffekterna minskar när det fossila bränslet byts ut. Dessa klimateffekter kan uppstå i

varierande grad när ett flygplan flyger på över 8 000 meters höjd, en höjd som de flesta inrikesflygningar inte når eller bara befinner sig på en kort stund.

– En annan intressant sidoeffekt av att byta ut det fossila bränslet är att det visat sig att även flygplanens bränsleförbrukning minskar, avslutar David Hild.