Nyheter

Socialdemokraterna: ”Glöm inte kontinenten när de nya stambanorna byggs”

”För ett exportberoende land som Sverige kan kortare restider som följer av att Fehmarn bält-förbindelsen står klar 2029 innebära ökad handel, utbyte och fler jobb. Men då måste vi börja planera för att kunna åka tåg till kontinenten”.

Det skriver socialdemokraterna Joakim Sandell, Elin Gustafsson och Anna Wallentheim i en debattartikel i dagens Kvällsposten:

”Tåget har sedan 1800-talet bidragit till att bygga svenskt välstånd och tillväxt. I dag rullar omkring hälften av värdet på den svenska exporten av stål på tåg ner mot kontinenten. Därför finns det all anledning att glädjas över det faktum att den tyska författningsdomstolen i Leipzig nyligen undanröjde det sista hindret för byggandet av Fehmarn bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland. För ett exportberoende land som Sverige kan kortare restider som följer av att Fehmarn bält-förbindelsen står klar 2029 innebära ökad handel, utbyte och fler jobb.”

”Men för att utnyttja den potential som den dansk-tyska investeringen innebär behöver vi dock eliminera flaskhalsar i Sverige, inte minst längs södra stambanan som utgör en del av den så kallade ScanMed-korridoren som sträcker sig från Palermo till den finsk-ryska gränsen. Utbyggnaden av fyrspår mellan Malmö och Lund är redan påbörjad och ska stå klart 2023. Södra stambanans nästa etapp, mellan Lund och Hässleholm, planeras och är en viktig pusselbit för att eliminera flaskhalsar.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/glom-inte-kontinenten-nar-de-nya-stambanorna-byggs/