Nyheter

”Regeringen borde inte låta snålheten bedra visheten”

”Att inte dra järnvägen genom de större städerna som ligger längs den tilltänkta höghastighetsbanan minskar nyttan av investeringen”

Det skriver Göran Cars professor emeritus i samhällsbyggnad; KTH och Carl-Johan Engström, professor emeritus i samhällsbyggnad; KTH i ett debattinlägg i Dagens Samhälle:

”Bakom ett bantat höghastighetssystem ligger regeringens önskan om att reducera kostnaderna för projektet, då gjorda samhällsekonomiska bedömningar pekat på att banan inte är ”lönsam”. Dessa bedömningar är komplexa. I bedömningen måste man ta ställning till vilka variabler som ska inkluderas och beräknas. Kostnader ställs mot bland annat miljöeffekter, tidsvinster och markvärdesstegringar. Resultatet blir en siffra som indikerar om nyttan överstiger kostnaderna. Om så – är projektet motiverat.”

”Det handlar om att de dynamiska effekterna kan utebli om inte nya stationer förläggs i anslutning till nuvarande stadskärnor, som under decennier utvecklats till noder i de lokala arbetsmarknaderna. De avgör om företag stannar och utvecklas och det är av stor betydelse för kompetensförsörjningen av universitet, regionsjukhus och andra högspecialiserade verksamheter. Det handlar vidare om stationslägena ska bli en motor för en sammanhållen stadsutveckling eller om de ska bidra till de anomalier som ’flygplatsstäder’ utgör.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/regeringen-borde-inte-lata-snalheten-bedra-visheten-35040