Nyheter

Trendspaning 2021 med Best Transport

Vilken långvarig effekt får pandemin på transportbranschen? Och vilka beteenden inom last mile är här för att stanna? Det reder Best Transport ut i sin trendspaning 2021:

”Under 10-talet blev det tydligt att e-handeln successivt vann allt mer mark på bekostnad av den fysiska handeln. I slutet på decenniet uppgav allt fler svenskar att de kunde tänka sig att handla uteslutande online, framförallt när det gällde produkter såsom böcker och läkemedel.

Denna strukturomvandling har under Corona-pandemin påskyndats i och med att konsumenter som redan tidigare gjort sina inköp via nätet nu valt att göra det i än större omfattning. Men den kanske tydligaste förändringen är att de äldre åldersgrupperna under pandemin prövat att handla online och därmed upptäckt bekvämligheten med att få varorna hemlevererade till dörren.

En av få positiva effekter av Corona-pandemin är det ökade andrummet för miljön, mycket tack vara minskat resande. Rapporterna och reflektionerna kring att djur- och växtriket så sakteliga återhämtar sig kan ha bidragit till att svenskarna blivit än mer medvetna om den egna konsumtionens miljöpåverkan.

Best Transport, som är en pionjär inom last mile gällande miljöfrågor, ställde under 2020 om hemleveranserna till att köras med förnybara bränslen och blev därmed drivande i transportbranschens omställning till fossilfria leveranser.

I takt med urbanisering och att allt färre svenskar har egen bil, eller för den delen körkort har nya utmaningar uppstått för konsumenterna. Hur får jag den där skrymmande varan hem? Behöver jag hyra större bil, eller en kärra?

Ett stort antal företag som säljer varor i de större storlekarna såsom möbler, vitvaror eller bildäck har sitt ursprung i den fysiska butiken. Att inte vara ”född på nätet” har gjort att dessa företag hamnat lite på efterkälken när det gäller att erbjuda smidiga betalnings- och fraktalternativ. Under 2020 blev det tydligt att denna nisch snabbt behöver agera för att möta konsumenternas behov.

Regeringens uppmaning om att handla online och att få varorna hem till dörren skapade i slutet av 2020 ett hårt tryck på Sveriges e-handlare och transportaktörer. För att möta konsumenternas efterfrågan erbjöds en mängd smidiga leveranslösningar, exempelvis: hemleverans, paketboxar, click & collect och ombuds-drive thru.”

Trendspaning 2021:

Best Transports VD Niklas Knight har samlat last mile-aktörens expertis och framtidsspanat på vilka trender och beteenden som kommer färga 2021:

Påskyndad strukturomvandling från fysisk handel till e-handel
Det är troligt att e-handeln kommer uppleva en dipp i samband med att pandemin klingar av och restriktionerna i samhället lättar. Det stora e-handelsutbudet i kombination med allt smidigare betalningslösningar och bekväma fraktalternativ gör dock att omvandlingen till stora delar kommer att vara bestående. Det gör att tillväxten inom e-handeln kommer att fortsätta i oförminskad styrka på bekostnad av den fysiska handeln.

Ännu större fokus på miljön
Inom miljöområdet kommer vi under de närmsta åren se en omfattande omställning till fossilfritt, där investeringar i ny miljöteknik och miljöfordon kommer vara avgörande. Samtidigt kommer konsumenter fatta köpbeslut ur ett holistiskt perspektiv där hela kedjan, från e-handlare, transport in till lagret, produktion, förpackning och last mile kommer tas i beaktande.

”Uglies” på frammarsch
Mängder av små fina paket levererades hem till svenskarna under förra året. Och det vore ju bekvämt att också få levererat hem ”uglies”, dvs mer skrymmande varor såsom en soffa, ett kylskåp eller en cykel på samma smidiga sätt. Många konsumenter blir dock förvånade över att inte möta det smörgåsbord av betalnings- och fraktalternativ som de är vana vid från online-handel av apoteksvaror eller kläder. Här finns det stora möjligheter för e-handlare och transportör att ta en ledande position genom att snabbt agera i kapplöpningen som kommer inom området.

Leveransalternativ en masse
Ombud, hemleverans, click & collect, paketboxar, baklucka, digitala lås. Listan över leveransalternativ kan göras lång. En sak är dock säker, det kommer bli ännu fler leveransalternativ och det kommer utvecklas hybrider. Frågan är bara när det blir för komplext – för e-handlaren, för last mile-aktören och för konsumenten?